Gänget som gav oss Sveriges bäst illustrerade tidningsredesign är tillbaka. Den här gången utmanar de landets mediehus. What’s Next kallar det Hack the News! och tjänsten de erbjuder är ett redaktionellt paralleluniversum som under 30 dagar experimenterar sig fram och utvecklar en befintlig tidningssajt.

"För ska man lyckas på nätet, här är vad som gäller: Act. Fail (it’s cheap). Retry.
Och vad gör tidningshusen? Maler söner innovation och nytänk med ändlös byråkrati."

Istället tänker man satsa på att under 30 dagar fånga in så mycket idéer som möjligt och jobba snabbt utan interna beslutsvägar. Resultatet ska kunna användas i separata delar eller i sin helhet. De enda som krävs är tillgång till tidningens artikeldatabas, ett gäng programmerare och en testserver.

"Det går att bygga en nyhetssajt på 30 dagar om ingen byråkrati står i
vägen, om rätt verktyg används, om innovationscykeln är kort och om
besökarna får vara med. Efter en månad har ni en tidningssajt full av
bra och testade ideer. Plocka dom bästa till er vanliga sajt."

Det ska bli kul att se om någon tidningssajt vågar anta utmaningen. Det är ingen blygsam målsättning som Tomas Wennström sätter upp för erbjudandet, men antagligen precis den djärva attityd som krävs för att nå fram. Och med sin Sydsvenskan-film tidigare i år har de visat att kunskapen och idéerna redan finns där.

Relaterade inlägg:

  • Inga relaterade inlägg