Manliga modebloggare gör en exit

Idag stod det klart att modebloggen Manolo.se köps upp av Egmont Tidskrifter, som även äger modetidningen King. Tidigare har Manolo.se samarbetat med Sydsvenskan om annonsförsäljningen, men nu kommer Egmont ta över hela ansvaret.

Jag letade upp Björn Jeffery, en av grundarna av Manolo, för några kommentarer kring uppköpet via msn.

Bjorn_jeffery
Hallå där, hur känns det?

– Det känns jättekul! Vi har jobbat med det här ett tag, och det här känns som rätt steg att ta.

Var det här målet när ni en gång grundade Manolo?
– Vi startade Manolo.se 2004, långt innan hypen med modebloggar var igång. Jag tror inte att nån av oss hade tänkt sig en försäljning då. Det var bara rätt tid att börja skriva om manlig fåfänga, och bloggformatet kändes helt rätt.

Enligt uppgift omsatte Manolo mer än en halv miljon under 2006. Hur mycket betalade Egmont för sajten?
– Vi har valt att inte kommentera köpeskillingen.

Är ni nöjda med vad ni fick?
– Vi är jättenöjda med hela affären. Det var jätteviktigt för oss att vi fick en ägare som förstod vår målgrupp, och som inte ville förändra Manolo.se märkbart mycket. Egmont, genom ägandet av King, är precis den ägaren. Den kommer att leva kvar som en självständig produkt framöver också.

Hur länge har ni förhandlat med Egmont?
– Vi har förhandlat ganska länge. Vi var överens om att det skulle passa oss båda med en sån här typ av affär så det var mest formalian som tog tid.

Tror du att det finns fler bloggar som skulle kunna bli uppköpta av de större mediebolagen
– Absolut, jag tror att alla större medieföretag tittar i bloggosfären faktiskt. Starka röster slår alltid igenom, men det som ofta saknas är bra annonsförsäljning. Det är där medieföretagen kan hjälpa till. I USA såldes tre av Gawkers bloggar nyligen till exempel.

Vad är ditt tips till andra bloggare som känner att de vill casha in på sitt bloggande?
– Till att börja med ska man nog bara blogga om sånt man tycker är kul – det blir sällan bra annars. Så det är en förutsättning. Men det bör vara ett ämne som har annonspotential för att det ska gå. När vi startade Manolo.se var vi i princip ensamma om att skriva om manligt mode på det sättet, och det gjorde så klart oss till en intressant kanal för alla som ville nå de nya fåfänga männen.

Läs även en mer utförlig artikel av Simon Bendelin på Internetworld.

2 kommentarer