Bisonblog

Samhälle, internet, media

Karriärinnovation med hjälp av nätet

Vait500omslag
Nu har Veckans affärers webbredaktion publicerat mina texter om "revolutionens barn" och den nya tidens karriärister som jag skrev om tidigare i veckan.
Fem personer med fem perspektiv på nätet som karriärverktyg, samt Bengt Wahlström som fördjupar sig i fenomenet. 

Läs huvudartikeln med länkar till sidoartiklarna. Här kommer några smakprov:

”Mediabranschen utsätts för stenhård kreativ konkurrens. Och
dimensioner av det finns även i andra branscher inom till exempel
innovationsprocesser. Innovationerna håller på att bli en viktig
nyckelfaktor i fysisk produktion och tjänsteproduktion. För att kunna
konkurrera behöver man en allt snabbare innovationstakt – och
innovatörerna kommer och går” – Bengt Wahlström.
Ur Revolutionens barn – Arbetsgivare: Internet.

"Jag är duktig på att jobba hårt och att hitta innovativa
samarbeten. Inte bara snacka, utan verkligen GÖRA det. Ingen frågade om
jag ville sitta i någon styrelse, så jag fick skapa mitt eget företag
och min egen styrelse. Jag hade inte kunnat göra det utan internet." – Linda Skugge
Ur Linda Skugge – åsiktsmaskinen som startade eget.

"Om man är en politisk person så tänker man alltid strategiskt.
Det är inflytandet som styrt hur jag valt – var kommer folk lyssna på
mig? Om jag vill få in de feministiska perspektiven i debatten – hur
gör jag då? Jag har inte haft ett karriärtänk. Jag har tänkt att om det
dyker upp ett problem så skaffar jag ett fast jobb." – Katrine Kielos
Ur Katrine Kielos – Årets stjärnskott.

"Bloggen spelar en väldigt viktig roll. Jag har aldrig gått ut
och sagt att jag vill ha kunder, det har endast kommit in förslag genom
mitt bloggande. Har man en blogg så har man även en maktposition
gent­emot journalister. Man syns och hörs och blir en viktig person
både utåt och inåt." – Anton Johansson
Ur Gymnasisten som byggt eget varumärke.

"Drivkraften eldas på av att man får träffa fantastiskt mycket
spännande människor på vägen. Via internet hittade vi Tom och Martin
som satt i Finland och jobbade på ett liknande projekt, dock utan tanke
på att göra det storskaligt. Vi bjöd in dem att jobba tillsammans med
oss. Vi har anammat transparensbegreppet och öppenhet är något som
verkligen tagit oss framåt." – Jonas Vig
Ur Han revolutionerar mobilbranschen.

"Jag åker runt mycket och föreläser hos patientföreningar och
alternativmedicinare. Det har redan blivit en förändring i butikerna.
Folk köper mindre lightprodukter och mer vanligt smör till exempel. Min
blogg är helt fantastiskt. Där får jag skriva allt det jag tycker är
viktigt. Jag tycker det är jättehäftigt." – Annika Dahlqvist
Ur Läkaren som blev bloggfantast.

Relaterade inlägg:

  • Inga relaterade inlägg

Föregående

Revolutionens barn gör karriär via nätet

Nästa

Från gammelmedia till framkantsbloggare – en treaktare från Silicon Valley

3 Comments

  1. På mitt VA-exemplar hade dock Bambuser-mannen bytt namn på omslaget…

  2. På mitt med. Och jag har ingen aning om hur det kunde bli fel på vägen. Ingen text som lämnat mig har något annat än Jonas Vig som vd för Bambuser. 🙂

  3. Spännande artikel!!
    ”HAR DU KUNSKAP att hantera de virtuella arenorna skaffar du den plattform du behöver för att nå ut och därigenom får du makt. Den makten är dock mycket mer flyktig. Den gamla makten var trög eftersom den ekonomiska tröskeln var hög, men kunskapströskeln är lägre.”

Kommentarsfunktionen är avstängd.

Driven av WordPress & Tema av Anders Norén