Jaikububblan vs Google (Stina och Nicklas svarar på frågor)

Under det senaste året har den så kallade jaikububblan växt fram. Det är en samling hängivna användare av mikrobloggtjänsten Jaiku. Tillsammans har vi skapat en slags branschgemenskap som gått tvärs mellan yrkesroller, hierarkiska positioner och geografisk placering. Deltagarna är allt från startup-entreprenörer och kodknackare till sökoptimeringsspecialister, webbjournalister och bloggare. Det som vi alla har gemensamt är fascinationen för nätets möjligheter och en nyfikenhet inför nya människor.

Nicklas Lundblad och Stina Honkamaa

När jag blev tillfrågad om att göra en bloggintervju med Googles starka namn i Sverige – Stina Honkamaa (vd) och Nicklas Lundblad (europeisk policy manager), så var min första reaktion att dra med jaikububblan på tåget. Sagt och gjort. I en jaikutråd bad jag bubblan bidra med frågor att ställa till Google. Här är resultatet: En kollektivt genomförd intervju med Jaiku som arena och Googles favoritblogg bisonblog som distributionskanal. Enjoy.

Fredrik Wass: Hur mycket har egentligen Google i Sverige att säga till om när det gäller strategiska beslut? Är det inte väldigt mycket av en säljorganisation?
Stina: Alla strategiska affärsbeslut som gäller den svenska marknaden fattas i Sverige och organisationen är nog mycket mer decentraliserad än de flesta föreställer sig. Men visst, Google startade i USA och vårt huvudkontor ligger i Mountain View, så mycket av strategin föds där.

Vad är den största utmaningen för dig som Sverige-chef för Google?

Stina: Att få ännu fler företag, både stora och små att våga prova och lära sig fördelarna med att använda internetoch sökordsmarknadsföring som en naturlig del av sina marknads- och försäljningsstrategier.

Nicklas, hur arbetar du i relation till Google Sverige med tanke på din ”europeiska roll”?
Nicklas: Jag jobbar nära ihop med Google Sverige och Google i de andra länder som jag arbetar med. Det är en absolut förutsättning att vi policyfolk jobbar ihop med våra nationella organisationer, vi finns till för att
stödja dem. Sen försöker ju vi arbeta med och förstå europeisk IT-politik också och då är det viktigt att inse att det finns ganska stora skillnader mellan EU-länderna.

Michael Zackrisson: Jag vill veta vad Google i Sverige tänker göra för att tvätta bort bilden av sig själva som den elaka övervakande storebrorn. För det är ju fortarande bilden hos många Svenssons. Eller bryr ni er inte om det?
Nicklas: Jag tror faktiskt inte att det där stämmer. Jag tror att många användare tycker att vi gör ett bra jobb i att berätta om hur vi arbetar bland annat med skydd för den personliga integriteten på internet. Saken är ju den att vi inte bara vill bry oss, vi måste! Vi har byggt våra tjänster så att de är så öppna som möjligt och om våra användare tycker att vi är elaka kan de snabbt byta tjänst och det vet vi. Inget företag kan i längden överleva om dess kunder tycker att det är ett elakt företag, och dessutom vill ju ingen arbeta för elakt företag heller. Nyckelorden för oss när det gäller den här frågan är transparens – att vi berättar vad vi gör – och att ge användaren verkliga val, inte bara valet att inte använda våra tjänster.

David Dworsky: Har Google som företag ett socialt/etiskt ansvar och i så fall på vilket sätt?
Stina: Visst har vi ett socialt och etiskt ansvar, det är därför vi har vårt motto ”Don’t be evil” som en sorts påminnelse. Detta går t ex igenom att vi alltid utgår från våra användare i allt vi gör. Ett sätt är att möjliggöra för dem att ta sitt ansvar genom att ha full insikt och valfrihet vad gäller våra produkter. Ta till exempel integritetsdiskussionen om Street View där vi  försöker göra en tjänst som ska ge en bättre kartupplevelse men som också har implikationer för de människor som hamnat på bilderna. Vi arbetar nu hårt med att ta fram de tekniska lösningarna för att personer inte ska kunna identifieras. Vi har också lagt till en flaggningsfunktion så att om man hittar ett foto som man inte vill ska ligga uppe så kan man meddela oss och så tar vi ner den. Vi gör även andra saker som te x att vi investerar i miljövänlig teknik, försöker vara en bra arbetsgivare, öppnar för innovatörer, deltar i organisationer som One Lap top Per Child, sätter av en del av vinsten till Google.org och faktum är att inom Google diskuterar vi ständigt olika etiska konsekvenser av våra projekt och handlingar, det är en del av att arbeta här. Det är egentligen därför vi har mottot ”don’t be evil” – för att se till att den diskussionen lever.

Vem ser ni som er främsta konkurrent?
Stina: De två entreprenörerna i ett garage någonstans. Det är där nästa stora grej kommer hända, tror vi.

Andie Nordgren: Hur skiljer sig Sverige från andra marknader för Google? Annonserar vi till exempel mer eller mindre, eller gillar vi någon särskild tjänst extra mycket?
Stina: Ja, det här är intressant! Det här är ett av de områden som har varit mest slående för mig när jag har satt mig in i Google Sverige och vår marknad här, jämfört med den i till exempel USA. I Sverige har vi högst bredbandspenetration i världen (tillsammans med Korea), vilket förstås är en av anledningarna till att svenska internetanvändare spenderar väldigt mycket tid online, använder sökmotorerna alltmer, shoppar online mer och mer osv. Men, däremot har inte annonsörerna ännu hängt med i den här utvecklingen: Bara 13% av reklaminvesteringarna i Sverige går till internetannonsering, medan motsvarande siffra i USA är hela 30%. Det betyder förstås att det finns en enorm potential för annonsörer i Sverige: kunderna finns på
internet, och nästan alla börjar sitt surfande via en sökmotor.

Joakim Lind: Hur stora ska Google bli?
Nicklas: Lagom? Nej, skämt åsido: vi vill fortsätta att utvecklas, men vi kommer att göra det tillsammans med alla andra företag i IT-sektorn. Vi är ju bara i början av informationssamhället och möjligheterna är fantastiska. Sedan finns det ett annat svar på den frågan, vi har varit inne på det tidigare: aldrig så stora att vi slutar att skapa nya öppna lösningar och tjänster.

Lars Iselid: Vad är Googles ambitioner med Sverige?
Stina: Vi har samma ambitioner här som på andra ställen i världen: Vi vill ge våra användare den bästa upplevelsen de kan ha på nätet oavsett i vilket land de bor.

Vad händer med Marratech?
Stina: Marratech utvecklade ett videokonferenssystem som vi var intresserade av och köpte. Det är nu grunden till det Google utvecklingskontor som har byggts upp i Luleå. Delar av Marratech finns kvar som självständigt bolag men vilken verksamhet de har är det bättre att de svarar på.

Hur mycket ansträngningar läggs ner på att stoppa sökmotorspammet på svenska Google?
Stina: Målet är att inget sökresultat skall upplevas som spam, förstås. Det arbetet är globalt och en ständigt pågående uppgift för oss. Så…svaret blir: vi fokuserar stenhårt på att sök ska förbli en stark och bra tjänst, överallt.

Marcus Westberg: Hur många är det som jobbar med spam-rensning (resultatskvalite) av Google´s svenska index?
Stina: Just att berätta hur många som arbetar med olika saker är litet känsligt ur konkurrenshänseende, men som jag skrev ovan så är resultatkvalitet och sök vår första prioritet. Sök är och förblir vår styrka även i Sverige.

Vilka myndigheter/företag har tillgång till statistik på de mest sökta orden och andra sökvanor från Sverige?
Stina: Det finns flera olika undersökningsföretag; till exempel ComScore som ger ut sådan statistik och vidare tittar ju t ex World Internet Institute på svenskarnas vanor på nätet. Google delar inte med sig av information om enskilda användares sökvanor. Däremot kan du gå in på tjänsten Trends www.google.se/trends och titta själv hur det ser ut för olika ord i jämförelse med andra och var i världen man söker mest på olika ord i aggregerad form.

Lars Erlandsson: Har ni nått jobb till mig?
Stina: Titta efter på http://www.google.se/jobs!

Tomas Seo: Gäller Googles jobba-på-egna-projekt-en-dag-i-veckan-policy för alla som jobbar där eller bara för en viss typ av utvecklare? Dvs även städare, säljare och dylikt? Och måste projekten godkännas eller är det verkligen så fritt som ryktet säger?
Stina: Alla Googles heltidsanställda kan använda 20% av sin tid till eget projekt. Hur man använder den tiden – 1 dag i veckan, 1 vecka i månaden etc beror på hur projektet ser ut och den anställdes preferenser. Även om det kanske främst är en utvecklarorienterad idé – vill vi ju att så många som möjligt själva ska komma med kreativa projekt som är bra för Google. Då ska det inte spela någon roll om du arbetar med marknadsföring eller teknik.

Michael Zackrisson: Varför är svenska Google News så sunkig? Finns några ambitioner att göra den mer heltäckande? Och att t ex. låta användare söka i flera olika språk? Clas Rydergren: Det vore intressant att höra hur ni ser på utvecklingen av Google News Sverige utan samarbete med TT.
Nicklas: Meh! Sunkig? Det tycker inte jag den är, men okej, jag är ju partisk. Tricket är ju att en nyhetsaggregator blir ju bättre ju fler källor den har och det där kan växa över tid. Vi utvecklar den även
genom olika samarbeten. Om vi har missat någon bra nyhetskälla får ni gärna tipsa om den så att vi kan lägga in den och göra tjänsten ännu bättre.

Niclas Strandh: Varför är Googles svenska edition (när man har svenska som inställt språk) mer moralisk by default och inte möjligt att ändra som i den engelska? Varför är Google.se så tvingande?
Nicklas: Okej, vår ambition är, som det heter, att lansera alla funktioner och tjänster i alla länder, men detta sker inte alltid samtidigt utan lite i mån av kapacitet och resurser. Safe search (som gör att man kan ställa in graden av filtrering av resultaten) är en sådan funktion som ännu inte är lanserad i Sverige utan idag är den satt på en standardinställning.

Tom Sundström: Varför är localization så starkt styrt av enligt IP-adress? Finland är till exempel officiellt tvåspråkigt, men i praktiken är finska betydligt starkare. Google väljer förstås att göra google.fi finskspråkig som standard pga att jag har finsk ip. Men de väljer även att styra google.com, dit jag går för att jag vill prata engelska, till google.fi. IP-adressens nationalitet verkar vara allt som räknas. Tar jag t.ex. min dator som är inställd på finsk nationalitet och har engelskspråkig webbläsare så får jag ändå google.se på svenska när jag åker över till Sverige och surfar till google.com.
Stina: Intressant! Vi skall skicka vidare detta! Det här är bra feedback som jag hoppas att vi kan ta tillvara.

Karl Skarman: När får vi Google Gears i Google Apps i Sverige?
Stina: Det vore att fuska att berätta det. Vi skvallrar aldrig om våra lanseringar i förväg, men Googles ambition är att släppa alla våra tjänster på alla våra marknader. Redan nu kan du ladda ner Google
Gears API och på så sätt använda det t ex ihop med Google Docs – informationen finns dock bara på engelska (http://gears.google.com/).

När är första mobilen med Android tillgänglig för oss svenskar?
Några diskussioner med operatörer eller hårdvaruföretag på g? Nicklas: Oj, det var en intressant fråga. Vi berättar inte om eventella diskussioner med operatörer och så, förstås, men Sverige är ju en stark marknad på mobilsidan. Ni har väl sett artiklarna om svenska Tat?

Hur skulle ett eventuellt uppköp från Microsoft av Yahoo påverka den svenska marknaden/er arbetssituation?
Nicklas: Företagsledningen har sagt att vi är glada att affären inte blev av, såg jag. Jag är inte säker på att ett sådant eventuellt uppköp skulle påverka vår situation så mycket just i Sverige, det är mer en global fråga.

Varför fungerar Googles produkter så dj**la bra hela tiden? (jämfört med dom flesta andra nättjänster som får växtvärk och skalproblem titt som tätt)
Stina: för att vi bryr oss om vad ni tycker och hela tiden försöker
utvecklas! Och för att vi har grymt smarta tekniker…

Erik Hellman: Vilken RIA-teknik ser Google som en vinnare? Flash, Silverlight, JavaFX o.s.v.?
Nicklas: Ehm…okej, jag erkänner min okunskap här. Vi kanske får fixa
en bloggintervju med en tekniker?

Johan Bryggare: Använder ni själva några andra sökmotorer när ni letar information på nätet?
Nicklas: Nej. (Viskar till Stina: det var väl rätt svar?) Stina nickar.

Några frågor från jaikububblan rörde Jaiku. De kommenterar Nicklas så här:
Nicklas: Alla Jaikufrågor får vi lämna walk-over på; vi vill inte föregripa Jaikuteamets arbete. Sorry! But stay tuned.

11 kommentarer

Intressant intervju, kul att belysa just Google Sveriges roll i ett globalt perspektiv.
Stina och Niclas verkar vara två sympatiska typer. Google kanske inte är så ondskefulla ändå… =)

Vad duktig du är Fredrik, formatet är grymt och välskrivet! Och jag är positivt besviken på Nicklas & Stina, vettigare och intressantare svar än jag väntade mig… fast jag tycker tycker dom kunde sagt lite mer 😉

30 % av amerikanska annonspengarna gick inte till Internet i fjol. Snarare runt 15 % enligt mitt snabba överslag (cirka $20-25 miljarder (källa: Kelsey, IDC) av cirka $150 miljarder (källa: TNS och Nielsen).

Okej; det här är ju genant. Men rätt ska vara rätt. Henrik har, som alltid (sen jag började läsa hans enastående blogg) helt och okvalificerat rätt. Bummer. Och bara för att göra det hela mer pinsamt är det mitt fel.
När Stina och jag diskuterade jaikububblans frågor skrev jag snabba anteckningar, lyssnade på telefon och chattade med henne om svaren i tron att jag hade världens finaste tolkningskapacitet.
Icke så!
Stina har, typ tusen gånger, pekat på att vissa siffror tycks visa att sökannonseringen i Sverige har en mindre andel av onlineannonseringen i andra länder. och hon har talat om hur vissa journalister spekulerat i hur rimliga återhämtningsscenarier borde leda till snabbare tillväxt i exempelvis Sverige än i USA.
Så! Summa summarum. Det som jag tecknade ned på min koola lilla dator raskt som…
”Bara 13% av reklaminvesteringarna i Sverige går till internetannonsering, medan motsvarande siffra i USA är hela 30%.”
…är mycket mer komplicerat och Stina har påpekat att om jag bara lyssnat, errr…, så var det detta hon försökte säga:
”…kanske 13 % av reklaminvesteringarna i Sverige går till internetannonsering, och sökmotorannonsering motsvarar 28 procent av onlineinvesteringarna. I USA ser vi samma siffor men sökmotorannonseringen motsvarar 42,5 procent av onlineannonseringen och växer med 30 procent per år. (I UK lär det vara runt 50%!)”
Det betyder, såvitt jag kan se, att en möjlig slutsats är att den svenska marknaden kommer att växa snabbare än den amerikanska, vilket också tycks stämma enligt de siffror som ges nu, right?
Så: säck och aska och dumstrut till mig.
Nästa gång blir det en podcast så att Stina kan tala utan att tolkas via mina halkande fingrar, Blackberries och Google Talk…
Kudos till Henrik. Internet, bloggosfären och molnet korrigerar fel snabbare än jag kan begå dem. Det känns ju tryggt.
Källor:
http://searchengineland.com/080317-055110.php
http://www.clickz.com/showPage.html?page=3628407
http://www.idg.se/2.1085/1.148812
http://iab.com/index.php?option=com_content&task=view&id=489&Itemid=2

Väldigt bra intervju! Känns som att intervjuer i den här formen skulle kunna bli ett stående inslag.

På fråganm Vem ser ni som er främsta konkurrent?
Stina: De två entreprenörerna i ett garage någonstans. Det är där nästa stora grej kommer hända, tror vi.
Det är ju Bill Gates som svarat så i flera år, skönt att Stina kör med det som ett Google svar…Framförallt då det hänvisar till Larry och Sergey som satt i ett garage, och sen konkurrerade ut Microsoft på sök marknaden.