Från gammelmedia till framkantsbloggare – en treaktare från Silicon Valley

Akt 1
Treaktchroniclemeeting
Vi befinner oss på San Francisco Chronicle, en dagstidning som startades redan 1865. Inredningen i redaktionslokalerna är inte fullt lika gammal, men gissningvis köptes kontorsmöblerna in någon gång under tidigt 1980-tal, och många av datorerna ser ut att ha några år på nacken. Inte en platt skärm så långt ögat når. Runt det ovala bordet sitter tidningens olika avdelningsredaktörer och väntar på chefredaktörens ankomst. Det är dags för det dagliga mötet där morgondagens tidning gås igenom. Så glider han in, en charmig amerikan i 40-årsåldern – chefredaktör för ett gammalt medie i de nya mediernas förlovade stad, San Francisco.

De går laget runt kring bordet och alla redaktörer får berätta om de aktuella jobb som är klara för publicering. Även redaktören för SFgate.com, tidningens separata webbplats, berättar om de aktuella jobben. Chefredaktören antecknar. Treaktchroniclesign
Vid slutet av rundan presenterar matredaktören ett knäck som handlar om hur man ska grilla miljövänligt. Det får bli en av topp-puffarna till förstasidan bestämmer chefredaktören direkt. Snabbt ger han sina synpunkter på vilka de andra huvuddragarna ska bli och mötet upplöses. Ett klassiskt redaktionsmöte har avslutats. Ett möte som kunde skett idag, men lika gärna för trettio år sedan när det gäller struktur och innebörd.

San Francisco Chronicle har haft en vikande upplaga de senaste åren och har även dragit ner kraftigt på personalstyrkan. Ett eko från den gamla tidningsvärlden får jag på rundturen i huset när vi besöker tidningens egen vinkällare (”det blir ju en del flaskor över när vi gör vinprovningar”) och det egna provköket där alla publicerade recept provlagas. Det här är en tidning som har ett påkostat journalistiskt innehåll. Totalt arbetar ungefär 300 journalister i huset. Och sajten då? Jodå, SFgate.com går riktigt bra men är organisatoriskt skild från papperstidningen. Webbredaktionen sitter separat och domännamnet SFgate utnyttjar inte Chronicles starka varumärke. Istället har man byggt sajten från scratch enligt vad jag kan förstå.

I en aktuell jobbilaga berättar Chronicle hur "den digitala åldern förändrar jobbsökarens viktigaste verktyg". Slut med CV på papper alltså. Nu är det registrering på jobbtjänster online som gäller. Ja, tjenare. Artikeln är skriven på ett sätt som gör de senaste tio årens förändring på jobbsökarmarknaden osynlig.

Akt 2
Treaktcnetentre
I en modern byggnad med glasfasad och pampig entré huserar Cnet. Det är en av världens största innehållsleverantörer inom teknikrelaterade nyheter och tjänster. Dan Farber är chefredaktör för Cnet News och tar emot i pampigt konferensrum med glasväggar som släpper in bilden av skyskraporna i downtown San Francisco. Han berättar kort om verksamheten och Cnets världsomspännande nätverk av sajter och personal. Mediehuset producerar artiklar, podcasts, tv-sändningar och i stort sett alla medieformat som existerar på nätet.

Nyligen köptes Cnet upp av det amerikanske mediebolaget CBS. Enligt Dan Farber innebär det inga större förändringar för Cnet. I själva verket blir det snarare webbfolket hos CBS som kommer att känna sig ”uppköpta”. Cnet går in och tar över helt enkelt.

Treaktcnetmeeting
Hos Cnet är det viktigt att journalisterna är kunniga. Hellre fackkunskap än journalisthögskolan är devisen. I alla fall enligt Michael Kanellos, före detta editor in large på Cnet, som ger några råd till den som vill försöka sig på en karriär som journalist.

”Gå inte på journalistskolan. Lär dig hellre fler språk så att du kan bevaka hela världens nyheter. Studera kinesiska så blir du en värdefull journalist de närmsta tio åren.”

Framtiden för stora sajter som Cnet handlar om att aggregera information från besökare och användare samt att jobba hårt med läsarintegration inom själva sajten.

Cnettv
”Vi kommer att få se mycket mindre marknadsmänniskor och redaktörer framöver. Att referera till källor driver trafik. I framtiden kommer annonsörer vara ännu mer viktiga än nu.”

Under rundturen på Cnet går vi förbi tv-studion där många av inslagen spelas in. Just idag gör Dan Farber en intervju med Dells CIO som sitter i en egen studio hos Dell. I ett av redigeringsrummen står en dator påslagen. På skärmen visas CBS börskurs som uppdateras i realtid.

Akt 3
Treaktgigaomentre
San Franciscos kajkanter är fyllda av pirar. På en av dem huserar GigaOM, en av de mest populära bloggarna om teknik- och webbnyheter från webbens framkant. Entrén liknar en garageinfart, och här nere i hamnkvarteren pågår alla möjliga typer av verksamheter. Vägg i vägg har till exempel WordPress sitt huvudkontor. Carolyn Pritchard från GigaOM visar oss det enda rum som står till redaktionens förfogande. Det finns inga fasta platser och många jobbar på distans.

GigaOm har drivits som eget företag i två år och ledordet för skribenterna är värdeskapande. Skribenterna måste vara experter inom sina områden för att kunna bidra med både analyser och åsikter. Själva informationen kan läsarna få från många andra platser på nätet. Treaktgigaom
På GigaOm har man trots den lilla redaktionen i princip dygnet runt-bevakning. Och arbetskulturen är starkt influerad av de företag från Silicon Valley som skribenterna ofta rapporterar om.

”Startup-mentaliteten påverkar hur vi jobbar. Vi har inte haft den här typen av medium så länge att vi kan se hur folk påverkas över tid. Det handlar inte om att sitta vid skrivbordet jämt, men att vara tillgänglig och använda de verktyg vi har för att jobba snabbt och effektivt”, säger Carolyn Pritchard.

Det är lätt att tro att ett gäng superbloggare skulle avfärda den gamla tidningsvärlden utan omsvep. Men Carolyn ser en tydlig nisch för den traditionella dagstidningens verksamhet. Det handlar om att bli bäst på lokala nyheter.

”Det finns många platser att få internationella nyheter – men det lokala måste vi bevaka själva, och den typen av tidningar kommer att överleva och blomstra”, säger hon.

Epilog
Min resa mellan den anrika tidningen och det nyaste av det nya är inte så mycket en analys som en beskrivning av sakernas tillstånd. Helt klart håller både mediebranschen och vad det innebär att vara journalist på väg att förändras radikalt. Det finns otroligt mycket värde samlat i de etablerade mediernas varumärken. Värde som med fördel kan omsättas i nya medieformat och tjänster på och utanför nätet. En tydlig trend bland mediebolagen i bay area är till exempel satsningen på olika events. Det är något som fortfarande går att tjäna bra pengar på och som människor gärna besöker.

Uppgiften och rollen för mediebolagen kommer att både breddas och fördjupas. I ena stunden är du bara en aggregator för dina läsares egna innehåll. I andra stunden blir dina skribenter auktoritet på sitt område och startpunkten för all seriös bevakning. Samtidigt som medieaktörernas roller förändras blir också den enskilde journalistens arbetsdag annorlunda. Som journalist i den nya världen måste du behärska alla kanaler och röra dig sömlöst mellan dem. Du ska kunna text, tv och radio samt veta hur du bäst förpackar innehållet för webb eller papper. Det blir en försvinnande liten andel i skrået som kan ägna sig åt 20-sidiga features i Filter eller 40 000 tecken om moln i Fokus

”Om ett år förväntar sig läsarna helt andra saker av oss på webben. Vi blir aldrig klara utan måste förändras hela tiden”, sa Harry McCracken från tidningen PC World, under en paneldebatt på The Fifth Conference On Innovation Journalism förra veckan. Det låter som en klyscha. Men det finns också en orsak till att klyschor uppstår. De är ofta sanna.

1 kommentar