Vad Sydsvenskan kan lära sig av What’s Next

Är du en av dem som betalat en webb- eller reklambyrå en massa pengar för att ta fram snygga, detaljrika skisser till din nya sajt? Eller har du suttit i otal projektmöten för att grubbla fram alla tänkbara navigationsrubriker och undersidor så att allt blir bra när sajten väl lanseras? Alla som jobbar med webbkommunikation vet att om det är något som är säkert så är det att allt förändras. Hela tiden. Därför är strategin och tilltalet på en sajt ofta viktigare än exakta formuleringar och spikad struktur. Det här vet Kristin Heinonen och Tomas Wennström från What’s Next också. Tillsammans deltar de i tävlingen om att göra en redesign av Sydsvenskan.se.

Kristin och Tomas har med pedagogisk briljans och till synes enkla medel gjort sitt bidrag i form av ett videoklipp på Youtube. Men låt dig inte luras. Bakom den enkla fasaden döljer sig djupa insikter om hur webbvärlden fungerar, idag och imorgon. Med fötterna förankrade i dess verklighet – och inte i gammelmedias affärslogik – tar de sig an uppgiften. Oavsett om du är beställare eller producent rekommenderar jag dig att ta en titt och låta dig inspireras.

2 kommentarer

”Vad What’s Next har lärt sig av andra kreativa själar på nätet”
Hej! Jag antar att favvobidrags-makarna känner till denna sajt: http://www.commoncraft.com – här kan man se enkla, pedagogiska förklaringar på olika internetfenomen/funktionaliteter på samma sätt som Kristin och Tomas uppenbarligen har försökt efterlikna. (Jag rekommenderar framförallt presentationerna av RSS och ”social bookmarking”/del.icio.us) Tänkte bara att det vore schysst att länka till dem så att åtminstone denna bloggs läsare vet var idén kommer från?