Handels kan de också + sexistattack på Nina

Idag arrangerades M2-dagen på Handelshögskolan i Stockholm. Dagen är till för att uppmärksamma kommunikationsbranschen på att jodå – det går bra att anställa handelsstudenter också. Samtidigt ska de studenter som går på skolan få inblick i branschen. I olika paneldebatter diskuterades bland annat konsten att bygga personligt varumärke (Viggo Cavling, Alex Schulman, Nanna Gillberg, Mattias Östmar och Pia Lanneberg), hur kreativitet kan ge mätbar effekt (Anders Eriksson, Linnea Källgård, Micael Dahlén, Stefan Rudels) samt att man inte alltid måste jobba på byrå för att jobba med marknadsföring (Sophia Bendz, Johan Carrick, Rolf van den Brink, Amanda Undin, Nina Wahlgren).

Själv deltog jag i den M2-relaterade paneldebatten om guerillamarknadsföring i tisdags (tillsammans med Gustaf Rydelius, Anton Granlund och Tom Beckman). Guerilla är en kommunikationsform som verkligen hör hemma på nätet och som har mer likheter med pr-branschen en reklambranschen. Även om det brukar vara reklambyråer som i första hand utför den typen av kampanjer.

Det är ingen tvekan om att Handelsstudenterna har mycket att bidra med i kommunikationsbranschen. De har affärstänket i ryggmärgen och för de som lyckas kombinera det med välskruvad kreativitet och kommunikationskunskaper är det bara att tälja guld från både byråer och storföretag.

Mattas Östmar sände den paneldebatt han deltog i via bambuser, dock bara ljud utan bild. Lyssna här. Det är panelen om personligt varumärkesbyggande där Viggo hävdar att man måste sätta rimliga mål och Mattias menar att man måste sikta tokhögt istället. Moderator är Nina Åkestam. Du som brukar läsa bisonblog vet att hon är något så ovanligt som en reklambyråplanner med stenkoll på både nytt och gammalt, och som förstår skillnaden. Hon är inte heller rädd för att tycka till. Något som förvånade mig att läsa är hur hon blev bemött av Sveriges Annonsörers vd Anders Eriksson, inför den debatt där han skulle medverka.

"Han skakar hand med de två männen i rummet, slår sig ner och börjar
prata med dem. Efter några minuter vänder han sig mot mig och den andra
kvinnan i rummet och säger "Jaha, ska ni också vara med?" […] Anders kan kanske inte rå för att han betraktar reklam som helsidor och
tror att han kan plocka poäng genom att använda branschens tröttaste
floskler. Men ingen som är öppet sexistisk borde få representera
Sveriges största företag i kommunikationsfrågor." Läs hela bashningen här.

3 kommentarer