Du kan ta vårt innehåll – men du kan aldrig ta vår t-shirt

För två veckor sedan hade jag lite eftersnack med några bekanta efter Webbdagarna och Branschdag Mediteknik. Vi stod på Eken och pratade om de kommersiella villkoren på internet och hur nya affärsmodeller poppar upp som svampar. Som så många gånger tidigare hamnade vi i en diskussion om nöjes- och musikbranschen. Jag slängde ur mig en klyscha i stil med "Du kan
få min musik, du kan få mina filmer och du kan få mina
tjänster. Men t-shirten, den får du betala för".
(från det här jaikuinlägget) apropå svårigheten att få folk att betala för det som många ser som gratis.

Nu hittar jag den direkta tillämpningen på resonemanget från oväntat håll. Via Erik Stattin på MyMarkup får jag reda på att CNN börjat med t-shirtförsäljning. Och inte nog med det. Du kan få deras aktuella rubriker tryckta på tröjan. Det känns som en otroligt häftig grej i all sin enkelhet. Jag förstår inte varför riktigt än, men det är smart, oväntat och klockrent enligt mig. Början på något nytt.

Det som också är intressant är att CNN själva bestämmer vilka rubriker som de tycker passar att bäras runt av läsarna. Kanske styrs det hela från publiceringsverktyget med en enkel kryssruta.

Cnntshirt_2

T-shirtförsäljningen sker med hjälp av Spreadshirt.com som har ett öppet API. Det gör att externa aktörer kan bygga egna t-shirtbutiker med Spreadshirt som leverantör.

Cnnshirt

3 kommentarer

Kollade nyss in CNN: s hemsida och hittade:
”Copter crash caught by security camera”
och
”6-legged kitty named Hex needs surgery”
Det som slår mig är att det här är mer än att göra pengar på folks elände, något som många anklagar mediebranschen för.
Det här är att trycka upp folks elände på t-shirts, distribuera och sälja eländet kommersiellt, för att i slutändan få lite viral marketing buzz när folk på stan går runt paketerade i CNN-rubriker.
Känns underbart desperat på något sätt!
Om detta projekt flyger ska bli grymt intressant att se.

Genialt. Så fort ett idrottslag vinner en viktig match/liga så kommer fansen att köpa massor av tröjor. För att inte tala om storsäljaren i januari 2009 med rubriken
”George W Bush is no longer President of the United States of America”

”Du kan få min musik, du kan få mina filmer och du kan få mina tjänster. Men t-shirten, den får du betala för” = Klockrent.
Vad det gäller musikindustrin hoppas jag på ökad grad av entreprenörsskap bland kreatörer. Nu när musiken finns tillgänglig, utan mellanhänder – hoppas jag att artisten själv kan skapa modeller för att ta betalt för sin musik. Att de vågar göra revolt mot skivbolagen.
I dessa modeller tror jag att t-shirtförsäljning kan bli en stark framgångsfaktor 🙂
Marit Bergman har hittat en intressant vinkling,
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=2198&a=758822