I slutet av året börjar rankinglistorna dyka upp. Bästa marknadschefen, årets PR-kampanj eller årets bästa sajt. Ja, mediabranschen älskar att värdera sig själv. Även Helena Ehnbom på Ehnbom.com ger sig in i matchen. Hon tycker att Facebook och Apple är två varumärken som stuckit ut under 2007. När det gäller svenska varumärken gillar hon H&M med bakgrund av deras starka fäste bland modebloggar. De är också duktiga på produktutveckling enligt Helena Ehnbom.

"Facebook är dock ett såpass nytt varumärke att även om produkten är
välkänd så är varumärket ännu inte fyllt med särskilt mycket känsla –
och det lilla som finns har på sistone börjat tilta lite åt
evil-hållet. Men det är där Apple piskar de flesta på
fingrarna. Att lyckas vara premium och mainstream på en och samma gång
är en bedrift och 2007 har de fått riktig fart med att rulla ut den
känslan även utanför hemmamarknaden." Hela inlägget.

Traditionsenligt bjuder även JMW på en guide bland årets lyckade och mindre lyckade insatser i varumärkenas värld, även om det lika ofta handlar om fenomen som företag eller varumärken. Nu har de släppt årets PR-flippar där miljöhotet, tågcharter och hämnd är några av årets vinnare. Inom kort får vi även läsa om flopparna.

Relaterade inlägg:

  • Inga relaterade inlägg