Ja eller nej till anonyma besökarkommentarer – Resumé vs Dagens Media

För en tid sedan förändrade Resumé reglerna för sitt kommentarsystem på sajten. Tidigare var det möjligt att lämna anonyma kommentarer, något som ofta kritiserades då en del påhopp och smutskastning kunde förekomma i trådarna. Samtidigt var besökarna flitiga med att kommentera och debatterna var stundtals underhållande.

I samband med en förändring av Resume.se och en nylansering av Klubb Resumé infördes kravet att besökarna måste registrera sig för att kunna lämna kommentarer. Det går fortfarande att välja att vara anonym mot övriga besökare, men din kommentar går att spåra till din profil. Sedan det nya systemet infördes märks en märkbar skillnad i antalet kommentarer på sajten. Ofta saknas kommentarer helt eller så rör det sig om 3-4 inlägg, även på de nyheter som exponeras stort.

Konkurrenten Dagens Media har än så länge valt att ge besökarna möjlighet att vara
anonyma, men stänger å andra sidan av sitt kommentarssystem nattetid. Jag jämförde antalet kommentarer på Resume.se med dem på Dagensmedia.se och siffrorna talar sitt tydliga språk.

Statistik – besökarnas kommentarer

Resumedump

Resume.se

Antal artiklar på förstasidan (ej medräknat puffar och pluggar i högerkolumnen): 24

Antal kommentarer totalt: 63

Antal kommentarer per artikel i snitt: 2,6

Dagensmediadump

Dagensmedia.se

Antal artiklar på förstasidan (ej medräknat puffar och pluggar i högerkolumnen); 41

Antal kommentarer totalt: 524

Antal kommentarer per artikel i snitt: 12,7

Mätningen är gjord kl 14.30 den 22 december 2007.

Är många kommentarer ett bevis på en bra och populär sajt? I så fall ligger Resumé pyrt till. Självklart är frågan mer komplex än så. Diskussionen om anonymitet och "näthat" är ständigt pågående och det handlar hela tiden om att balansera två intressen mot varandra. Dels måste sajtägaren känna att det finns kontroll över innehållet på sajten och att eventuella kommentarer bidrar till besökarupplevelsen positivt, något som kan vara resurskrävande att lyckas med. Och dels finns en stor nytta, vilket blir extra tydligt i branschmedier, att låta initierade besökare komma med inspel och åsikter som kan lyfta innehållet på sajten ytterligare. 

Statistiken oförändrad
En snabbgranskning av Kia Index statistik visar att Resumés besökstatistik inte påverkats av förändringen nämnvärt. Resume.se snittar fortfarande på strax över 50 000 unika besökare (webbläsare) i veckan och har så gjort hela hösten. I själva verket märks en ökning från i våras då veckobesöken sällan gick över 50 000. Ingen större förändring märks hos konkurrenten Dagensmedia.se heller. Sajten ligger stadigt på runt 40 000 unika besökare (webbläsare) i veckan, något mindre än Resumé alltså. Dock har det nya systemet inte varit på plats speciellt länge. Det kan vara intressant att göra en uppföljning längre fram i tiden.

Okej, ingen förändring i trafiken efter förändringen i kommentarsystemet. Men vad innebär det för sajtens varumärke? Min reflektion är att ju mer nischat innehållet på en sajt är, desto mer kan besökarkommentarer bidra till innehållet. Detta eftersom läsarna av nischad information ofta har ett större intresse och engagemang i det de läser jämfört med läsarna av till exempel generella nyhetssajter. Vi ser fenomenet i bloggvärlden där privata och personligt skriva bloggar kan få jättemånga kommentarer, men från få och engagerade läsare.

Du får det du förtjänar
I våras gick debatten hög om "näthatet" och bloggprofiler som Linda Skugge valde att sluta blogga på grund av alla påhopp (hon har nu börjat igen). I slutet av maj genomfördes en webb-tv-debatt hos Internetworld där fördelar och nackdelar med kommentarer och anonymitet på nätet avhandlades. På plats fanns Caroline Andersson, redaktionschef på Expressen.se, Olle Lidbom från Vassa Eggen och Alfred Ruth, då från Internetworld, nu på Videoplaza. Panelens slutsats verkade vara att kommentarer kan berika sajter men att det ofta krävs moderering för att hålla ordning på trådarna. Titta på inslaget här.

Personligen tycker jag att Resume.se har blivit en tråkigare sajt att besöka efter att kommentarerna blivit färre. Samtidigt gillar jag att faktiskt kunna få stå som avsändare till en kommentar med mitt riktiga namn och länk till min profilsida där besökaren hittar mer information. Som du märker finns hela tiden två sidor av myntet, och jag tror inte att det är så enkelt som att det handlar om att välja sida. Du får de besökare och de kommentarer du förtjänar, och då handlar om att hitta smarta sätt att fånga engagemanget samtidigt som buset filtreras bort. Registrering är en väg att gå. Det återstår att se om det är den rätta vägen för Resumé.

4 kommentarer

Bra undersökning och kloka tankar!
Det bästa är dock, förstås, att komplettera med bloggkommentarer via Twingly ;). Självmodererande (i princip), billigt och en extern dimension som ger positiva aspekter i många led.
😀

Ja, men samtidigt kräver ju Twingly att alla som vill kommentera artikeln har en egen blogg, vilket begränsar antalet potentiella kommentarer. I övrigt håller jag med dig om att det är ett bra sätt att skapa både dialog och länk-godis till vilken mediasajt som helst. 🙂

Vi tog bort möjligheten att kommentera anonymt på Feber.se för över ett år sedan och jag måste medge att även om det initalt blev lite färre kommentarer så höjdes kvaliteten på kommentarerna mångfaldigt.
Vi behöver i dagsläget lägga extremt lite tid på att moderera kommentarar och på cirka 1,5 år har vi kanske raderat ett tiotal-kommentarer och bannat två eller tre användare.
Vi byggde dock in möjligheten att välja om en enskild artikels kommentarer skulle förmodereras eller eftermodereras och även det har varit smidigt att kunna använda när det skrivs om ämnen som kan leda till irritation eller annat.