Bisonblog

Samhälle, internet, media

Konsumentmakt på Facebook den 28 november

Den 28:e november ska du inte logga in på Facebook. I alla fall om du vill följa uppmaningen från Johanna Paues och Teresa Sida Norgren. De har startat gruppen Consumer power – do not log in to Facebook on november 28th! I beskrivningen till gruppen skriver Johanna och Teresa om hur Facebooks medlemsbas gör sajten värd miljoner dollar och att de nu vill uppmana medlemmarna att visa sin makt.

En seriös konsumentaktion eller bara en kul grej? Jag ställde några frågor till revoltmakarna.

Varför startade ni gruppen?
– Gruppen startades för att påminna om vilken makt vi användare har. Facebook sprider sig som en löpeld, och ju mer communityt tar sig in i våra liv, desto viktigare är det att vi påminner oss om vår makt att säga i från om och när vi vill göra det. Facebook är ett fantastiskt ställe som vi vill ska leva kvar, men det är viktigt att vi användare hjälper till att styra communityn åt den riktning som passar konsumenterna. Antingen är man med och försöker förbättra, eller så håller man sig utanför. Vi tror att det här är något som kommer finnas kvar, i någon form, därför vill vi vara med i utvecklingen.

Tycker ni att Facebook håller på att bli för kommersiellt?
– Så länge Facebook sätter användarna i fokus är det inte för kommersiellt. För att vi användare ska vara trogna måste vi vara nöjda.

Vad innebär sajter som Facebook för konsumenternas roll?
– Den här typen av nätverk är ett fantastiskt verktyg när det gäller att skapa uppmärksamhet kring demokrati och konsumentfrågor. Det är direkt, effektivt och enkelt, och dessutom roligt.

Microsoft har nyligen köpt in sig i sajten, men hur länge tror ni att vi kommer hänga kvar på Facebook?
– Vi kanske inte kommer vara kvar på Facebook i samma utsträckning som vi gör nu särskilt länge till, men vi kommer säkert stanna i communityvärlden. Nu när även vuxna människor har insett hur praktiskt och roligt det är att hämta och sprida information genom sitt nätverk på internet, kommer communityvärlden säkert att utvecklas åt alla möjliga håll i snabb takt.

Relaterade inlägg:

  • Inga relaterade inlägg

Föregående

Makt är inget att skämmas för tycker Göran

Nästa

Priset vi betalar för kommunikation är integritet

1 Kommentar

  1. Adbusters Buy Nothing Day hitchad av två tonåringar?

Kommentarsfunktionen är avstängd.

Driven av WordPress & Tema av Anders Norén

%d bloggare gillar detta: