Tidskriftsdagen och Webbdagarna – två sidor av olika mynt?

Debatter om nätet står högt i kurs just nu. Idag deltog jag i två stycken. På Webbdagarna debatterade jag webbpublicering, rss och andra relaterade ämnen tillsammans med Joakim Hilj från Mobispine och Peter Holmlund från Msn.se (sammandrag här). Min ståndpunkt är att företagen köper för stora och komplexa publiceringsverktyg när de ofta klarar sig med betydligt enklare och mer snabbkonfigurerade lösningar. Vidare framhöll jag att flöden och RSS är viktiga komponenter i framtidens webb, vilket även Facebook gett exempel på. Länkbart, sökbart och delbart är andra ledord.

Efter lunch begav jag mig till Cirkus för att delta i en panel på Tidskriftsdagen. Ämnet var digitaliseringen av tidskrifter. Den färska SalongK.se-avhopparen Åsa Mattsson, Anders Nettelbladt från Svenskafans.com och Karin Lennmor från Svensk Damtidning var också med i panelen. Diskussionen var intressant och det är ingen tvekan om att många svenska tidningar grubblar på hur och om de ska göra flytten till webben.

Min ståndpunkt är att alla tidningar måste ha en webbstrategi. Däremot måste inte alla tidningar göra allt på webben. När det gäller lönsamhet måste man också titta på hur nätsatsningen stödjer till exempel vanlig prenumerationsförsäljning. Det är inte alltid som investerade webbpengar dyker upp i form av fler besökare, men kanske säljs fler papperstidningar? Viktigt att ha ett helhetsperspektiv där.

En annan approach är att agera som de experter tidningsredaktioner ofta är inom sitt område. Vilka tjänster har läsarna behov av? Kan vi erbjuda dessa på sajten på något sätt? Raka nyheter och vanliga artiklar blir svårt att tjäna pengar på, men nischade tjänster, sociala funktioner och erbjudanden kanske är en väg att gå?

Andra deltagare på Tidskriftsdagen var bland annat Viggo Cavling som hade en dust med PO Yrsta Stenius och Maja Aase. Nytillträdde Jonas Bonnier blev intervjuad av Malou von Sivers kring hur han ser på bland annat nätsatsningar för svenska tidningar. Han hävdade att webbnärvaro inte är ett måste. Man måste fråga sig varför man ska finnas på webben enligt honom. Stina Honkamaa från Carat höll inte med och hävdade att det inte finns på kartan att strunta i webben. Tidningsbranschen måste hänga med precis som alla andra.

Andra inslag under eftermiddagen var Jens Assur som berättade om bildjournalistik och Johanne Hildebrandt som visade exempel på hur nya medier kan användas i krigsjournalistik. Avslutade gjorde David Lega som talade om kärlek, stöd, krav och beröm som receptet på att bygga en stark självkänsla. Frågan är om dessa ledord är framträdande på svenska redaktioner. Jag vet att de är det på Internetworld.

______

OT:
Håll utkik efter Åsa Mattssons nya satsning. På Tidskriftsdagen flaggade hon för ett nytt projekt med grundtankarna från SalongK i behåll. Feminism och glamour i symbios.

3 kommentarer

Jonas Bonnier: Webbnärvaro inget måste för tidningar

Tidskriftsdagen och Webbdagarna – två sidor av olika mynt?:
Nytillträdde Jonas Bonnier blev intervjuad av Malou von Sivers kring hur han ser på bland annat nätsatsningar för svenska tidningar. Han hävdade att webbnärvaro inte är ett mås…

Feminism & Glamour låter som en oslagbar kombination. Spännande med ny nätsatsning.Det behövs! Salong K känns halvmesig och siten är lite för spretig och rosa. Gillade dock Åsa Mattson´s ”tempen”krönikor.

Jonas B är för skön! Så länge jag jobbat med och känt honom så har han varit notorisk motståndare till i princip allt som är knutet till Internet. Synd att jag missade denna dag.