Sossarnas webbattityd får kritik

"Drömmen vore att sossarna körde alla interna debatter på Facebook i stället för att ha dem i slutna sammanträdesrum. Vilket drag det skulle bli." >>

Med utgångspunkt i paneldebattenOmform-konferensen (där jag själv deltog) kritiserar Resumés chefredaktör Viggo Cavling Socialdemokraterna för att inte utnyttja sociala medier tillräckligt – både innanför och utanför brandväggarna. Han tycker att sossarna borde bli bättre på att kommunicera med omvärlden och lyfta fram de diskussioner som förs i olika frågor så att även utomstående kan vara med.

Katrine Kielos var inne på samma spår redan i maj när hon med utgångspunkt från Cluetrain-manifestet drog upp riktlinjerna för en ny syn på kommunikation inom Socialdemokratin. Det handlar om att utnyttja kraften i nätverken på internet och beskriver de nya folkrörelserna som konversationer.

"Vi ägnar oss hellre åt att prata med våra vänner på nätet om politik än
att läsa de centralt formulerade e-brev ni skickar till oss. Vi kan
sprida socialdemokratins budskap bättre än hela er webbplats med allt
vad den kostar. Vi skulle gilla om ni fattade vad som händer. Vi skulle
kunna hjälpa till. Det skulle vara jättebra. Men ni gör fel om ni tror
att vi väntar på er. Vi har bättre saker för oss än att oroa oss för om
ni förändras i tid för att fatta vilka enorma möjligheter som finns för
vänstern i den nya tekniken."
Ur inlägget Brev till Marita Ulvskog.

Det går fort nu. Brit Stakston på JMW skriver om september som månaden då svenskarna fick ett kollektivt minne. Facebook slog igenom på riktigt och alla kommer minnas sommaren och hösten 2007 som tiden då något förändrades. På riktigt.

Facebook är bara en av många sociala sajter. Slumpen gjorde att just Facebook blev det stora dragplåstret för kraften i sociala medier. Nu börjar gemene man förstå vad nyttan och effekten av sociala nätverk på internet består av. Räkna med att det kommer vara helt andra nätverk och plattformar vi hänger på om några år. Men räkna också med att den tid vi lever i just nu är historisk utifrån ett samhällskommunikativt perspektiv. Makstrukturer förändras. Det politiska systemet ruckas i sina fundament och en helt ny medborgardialog växer fram. Folkrörelser skapas på två timmar. Sakfrågor som berör tusentals avgörs på en kafferast. Det är effektiv kommunikation med hög precision. Du och jag sitter redan i förarsätet. Låt oss nu styra det här skeppet till rätt hamn.

Eller som Katrine säger:

"Vi har verklig makt och vi vet om det. Vår lojalitet ligger hos oss
själva — våra vänner, våra nya allierade och bekanta, till och med våra
meningsmotståndare. Politiska partier som inte är delaktiga i den här
världen har heller ingen framtid. Vi organiserar oss snabbare än ni. Vi
har bättre verktyg, fler nya idéer, inga regler som sinkar oss."

1 kommentar

”Folkrörelser skapas på två timmar. Sakfrågor som berör tusentals avgörs på en kafferast. Det är effektiv kommunikation med hög precision. Du och jag sitter redan i förarsätet. Låt oss nu styra det här skeppet till rätt hamn.”
Snärtigt skrivet, men frågan är hur du definierar folkrörelser – en grupp på facebook med x antal medlemmar är väl en folkrörelse med tydliga begränsningar.
Och vilka relevanta sakfrågor som berör tusentals avgörs på en kafferast? Om någon ska addas på facebook eller om man ska skicka en rolig viruell blomma till en kollega? Visst finns det en potential i sociala media, effektiv kommunikation, fine – men riktigt så fett som du får det till anser inte jag att det är idag.