Bisonblog

Samhälle, internet, media

PR-metoder funkar bra på nätet

PR-byråer är specialister på att marknadsföra sina kunders tjänster eller produkter i ickeköpta kanaler. Det passar fin-fint på nätet och i sociala medier ska du veta. Och det är något jag brukar säga när jag föreläser. Samma sak har PR-tävlingen Spinns juryordförande Lars Göran Johansson förstått. Idag publicerades de nominerade till årets tävling och Lars Göran efterlyste fler initiativ på det digitala området.

– Med Facebook i spetsen var 2007 året då digitala kanaler blev folkligt. En PR-byrå är generellt mer
skolad än andra kommunikationsdiscipliner i att arbeta både strategiskt och
kanal-kreativt för att få budskapet publicerat i media. Därför har PR-byråerna
en stor inneboende potential i att ta ledningen när det gäller att använda
nätet för att marknadsföra produkter. Det fanns en del bra exempel i årets
Spinn tävling, men jag hade kanske väntat mig ännu fler, säger Lars
Göran Johansson. (ur pressmeddelandet).

Spinn anordnas varje år av PRECIS (The Association of Public Relations Consultancies in Sweden).

De nominerade i Spinn 2007 är:

Årets business-to-businesskampanj
Svensk Mjölk – Guldmedaljen 2007
Prime PR/Allers förlag – Allers kan kvinnor
Prime PR/TelisaSonera – Sommarens kioskvältare
Andréasson Public Relations/Netstar – Communityn, från lekstuga till marknadsföringsverktyg

Årets digitala kampanj
Re:Public Relations och Mikaela & Helena Reklambyrå/Sveriges Mediebyårer – Floskeltoppen, Stockholm Media Week
Prime PR/Nokia Multimedia – Nokia N73: ”Grymma stövlar”
Prime PR/Libresse – Libresse, Let’s Design!

Årets konsumentkampanj
Prime PR/Svenska McDonald’s – Nya Happy Meal
Prime PR/TeliaSonera – Julhälsningar via SMS
Prime PR/adidas – ”Kom ombytt”
Mahir PR/Universal Records – Martin Stenmarck
Goody Bag/Swiss Masai Sverige – MBT (Världens minsta gym)
Edelman/Microsoft XBox – Lanseringen av Halo 3

Årets integrerade kampanj
Sargasso/Twentieth Century Fox – Simpsons The Movie
Full Tank/Linné 2007 – Mr. Flower Power  Linné 2007
Edelman/Naturvårdsverket – Batteriinsamlingen
Prime PR/adidas – ”Kom ombytt”

Årets talesperson
Edelman/Naturvårdsverket – Batteriinsamlingen
Text 100/Symantec – Per Hellqvist tar IT-säkerhet till folkhemmet
Spotlight PR/Telge Kraft – Ekundernas vän mot eljättarna

Årets event
Edelman/Microsoft XBox – Lanseringen av Halo 3
Sargasso/Enosvezia – Hemmafester med Ramon Bilbao
Progress PR/BMW Sweden – ”Vi har planer för framtiden, har du?”
JMW Kommunikation /Cycleurope Crescent – North Pole Bike Extreme by Crescen

Relaterade inlägg:

  • Inga relaterade inlägg

Föregående

What’s next om Jaiku, Madonna, Pirate bay, Maud Olofsson och Ballmer

Nästa

Åke Stolt är rädd

1 Kommentar

  1. Heja Spotlight! 🙂
    Håller med om att PR-byråer har bäst förutsättningar, men långt ifrån alla har gjort sin hemläxa. Jag upplever att många ”hakade på tåget” genom uppmuntra kunderna att starta egna bloggar, bloggar som pga. av dåligt underbyggd rådgivning från byråernas sida blev opersonliga, fega och knappt lästa. Resultatet av detta blev att många byråer sedan gav upp precis innan de hunnit börja.

Kommentarsfunktionen är avstängd.

Driven av WordPress & Tema av Anders Norén

%d bloggare gillar detta: