Min dejt med Steve Ballmer

För några timmar sedan träffade jag Steve Ballmer, vd för Microsoft, vid ett rundabordssamtal i samband med hans framträdande på MSN Innovate på Grand Hotel. Jag var särskilt inbjuden tillsammans med Erik Esbjörnsson från Resumé (som i den här artikeln skriver att han fick en exklusiv intervju. Erik, vad är egentligen exklusiv? 🙂 och Ola Hellblom från Dagens Industri. Vi fick cirka 40 minuter med Ballmer och pratade om bland annat framtiden för söktjänster, den mobila utvecklingen och installerat kontra browserbaserat.

Steveballmer
En del av det Steve Ballmer sa har jag skrivit om på Internetworld.se. Rubriken på artikeln speglar väl vad de flesta redan vet (Sök är Microsofts svaga punkt), men det är ingen tvekan om att Microsoft menar allvar i sina ambitioner att utmana Google. Microsoft sitter på många plattformar för marknadsföring och vem som vinner kampen om annonsörerna är långt ifrån avgjort. Enligt Steve Ballmer finns det dessutom plats för flera, så räkna med att både Google och Microsoft kommer att fortsätta kämpa i strålkastarljuset ett bra tag till.

"– Sök kommer att vara den största mediaplattformen i framtiden. Därför
måste vi ta upp kampen med Google. Det är vår största konkurrent på
området idag och även om fem år, säger Steve Ballmer." Hela artikeln.

Ping. Andra bloggar om: , , , , , ,

2 kommentarer

Bara för att ”sök” är Googles momentum för sitt annonsnätverk, och att Microsoft inte får lejonparten av den pengakakan så är inte det ett argument eller sanning för att ”sök” kommer att vara den största medieplattformen i framtiden. Är det någon som seriöst tror på sig själv när denne uttalar det som en sanning? Det är väl lite som att säga att ”röst” är framtidens medieplattform när man säljer in radio första gången. Jag tror att Balmer är ute på halt vatten när han stirrar sig blind på Google.

exklusiv
1 förnämt avskild, avskild, inte tillgänglig för alla; ensam i sitt slag, utvald, unik, fin 2 utsökt, högklassig, påkostad, dyrbar; granntyckt, kräsen, nogräknad