Facebook flyttar gränserna

Facebook håller på att bli en stormakt. Jag tror det var någon gång i maj jag sprang på nedanstående karta på nätet. Genast beställde jag ett ex. som kom i brevlådan rätt omgående. Men redan efter några veckor kändes storleken på "länderna" felaktig. För alla som följt Facebooks utveckling senaste tiden vet att när det händer, då händer det snabbt.

På den här kartan från i våras är nationen Facebook en liten minoritetsstat i samma klass som Orkut eller Friendster. Det dominerande landet är MySpace. Gissningvis skulle relationen mellan nätverken se lite annorlunda ut idag. Och gör du kartan om ett halvår så måste den sannolikt ritas om helt. Kartan baserar sig på publika besökssiffror, men ska inte ses som en exakt jämförelse (klicka på kartan för större version).

Mapofonlinecommunities1

Om du är nostalgiker kan du beställa kartan här.

Läs mina tidigare inlägg om Facebook här på bisonblog:

Och på Internetworld:

Ping. Andra bloggar om: , , , , , ,

Relaterade inlägg:

  • Inga relaterade inlägg

Författare: Fredrik Wass

På Bisonblog skriver jag om hur internet förändrar samhället, medielandskapet, politiken och människorna. Jag berör också kommersiella aspekter som till exempel startups, marknadsföring och kommunikation i sociala medier.

  • Jonathan Stara

    Hej Fredrik.
    Brukar läsa din blogg lite då och då och kan tipsa dig om ännu en ”halvnördig” webbkarta. Den bygger på Tokyos tunnelbanesystem och om du scrollar ner lite i den bifogade länken så ser du även att den är interaktiv och att den fungerar alldeles utmäskt att ha som startsida om man skulle vilja det. Kika på den för konceptet är ganska intressant. Skulle man kunna göra samma sak med Stockholms tunnelbanenät?
    http://www.informationarchitects.jp/ia-trendmap-2007v2

  • Mingus

    Originalet kommer härifrån (det är viktigt med källhänvisning!): http://xkcd.com/256/

  • http://bisonblog.blogs.com Bisonfredrik

    >Mingus
    Jag håller med. Det var därför jag länkade till samma källa som du angett. Lika viktigt som källhänvisning är att läsa hela inlägget. 😉