Affärsnytta och mediabubbla samtidigt?

Är Facebook bara en mediabubbla? Nej. Till skillnad mot fenomen som Second life, där företag i begynnelsen kunde skaffa lätta PR-poäng genom att bara nämna orden virtuellt kontor, är Facebook en betydligt starkare trend. Fler människor använder trots allt tjänsten och det är inte frågan om något Webbens inre Norrland som Idg.se:s chefredaktör Robert Brännström liknade Second life vid. Jag har skrivit om varför Facebook inte bara kan avfärdas som en mediaälskling här. Och visst får Facebook representera teknik och möjligheter som funnits ett bra tag redan. Men det är inte förrän de breda massorna tar till sig tekniken som den får genomslag.

WebbtvfacebookIdag publicerades även en webb-tv-diskussion där jag diskuterar Facebook tillsammans med Karin Rebas, ledarskribent på DN och Pia Grahn Brikell, vd på Sveriges reklamförbund. Internetworlds chefredaktör Magnus Höij var moderator. Och om vi får tro Pia Grahn Brikell går det definitivt att hitta konkret affärsnytta på Facebook. Se inslaget här.

 

Mer om Facebook:

Ping. Andra bloggar om: , , , , , , , , , ,