Bisonblog

Samhälle, internet, media

Metrobloggen – bloggosfären är skeptisk

Tydligen finns det mediaaktörer som fortfarande vill hoppa på bloggtåget innan det är för sent. Metrobloggen är den senaste i raden av projekt som försöker fånga in det användarskapade innehållet och knyta användare till sig. De som bloggar via Metro får 3 öre per sidvisning. För en blogg i bisonblogs storlek skulle det innebära ungefär 130 kronor i månaden. Det blir en knaper timlön… men självklart bättre än inget alls. Problemet är att det krävs trafik motsvarande 150 kronor i månaden för att ens få pengarna utbetalade. Jag skulle hellre välja en lösning från till exempel Tailsweep, Tradedoubler eller Google Adsense.

Vad som förvånar mig är att inte fler företag efterfrågar precision och inte volym när det gäller internetannonsering. Mängden sidvisningar eller klick är inte relevant om inte rätt personer får budskapet.

Björn Jeffery är inne på samma spår:
"Media buyers need to recognise this fact and start creating media plans focused on reach, rather that views."

Andra om Metrobloggen

Magnus Höij:
"det lär vara väldigt få som får ta del av de begränsade pengarna som
ändå finns i bloggvärlden. Det kanske tar några månader innan
medel-bloggaren inser att han eller hon inte kommer att kunna ersätta
sitt vanliga 9-5-kneg med intäkter från Metrobloggen."

Martin Jönsson:
"Få kommer med andra ord att bli rika på Metros nya betalbloggmodell.
Har man så många besökare har man redan i dag en möjlighet att få
annonsfinansiering, på minst samma nivå. Det Metro erbjuder är i
grunden alltså bara en annonsförsäljningstjänst, där man låter Metro
hantera annonsflödena."

Blogge Bloggelito:
"Detta är vad jag skulle kalla ett pyramidschema, en stor bluff och ett fruktansvärt oärligt och ogint initiativ från Metros sida."

Mickey J Barczyk
:
"Med välplacerade annonser, lagom effektivt skrivna texter och ett par
inlänkar så tjänar man [via Google Adsense] ca $8 per 1000 sidvisningar. Alltså 276 kronor
per 5000 sidvisningar jämfört med Metrobloggens 150 kronor"

Ping. Andra bloggar om: , , , , , , , ,

Relaterade inlägg:

  • Inga relaterade inlägg

Föregående

Gåvoekonomi – därför delar folk med sig på nätet

Nästa

Mainstream – viktigt även i framtiden?

5 Kommentarer

  1. Jag tror det är effektivare att ta ett jobb att dela ut direktreklam istället. Det lär man nog tjäna mer pengar på…

  2. Andreas

    Sättet jag hanterar annonserna på min sida gör att antalet öre ”per sidvisning” varierar, men en genomsnittlig månad tjänar jag någonstans mellan 16-22 öre per sidvisning. Och det är utan AdSense, utan flash och utan bild-banners. Om man planerar sin annonsstruktur väl så kommer man ganska långt bara med ett tiotal textlänkar…
    Därmed är jag helt ointresserad av Metrobloggen, och innerst inne också ganska kritisk till de usla villkoren Metro erbjuder.

  3. Hans

    Eller också ta jobbet som Metros bikinibrud och dela ut Metro vid Slussens tunnelbanestation på morgonen:)

  4. antar att deras styrka vore om de använde deras tryckta medium (speciellt över flera länder) på ett smart sätt… men det är väl att hoppas på för mycket 🙂

  5. antar att deras styrka vore om de använde deras tryckta medium (speciellt över flera länder) på ett smart sätt… men det är väl att hoppas på för mycket 🙂

Kommentarsfunktionen är avstängd.

Driven av WordPress & Tema av Anders Norén

%d bloggare gillar detta: