Ikväll delades Publicistklubbens stora pris 2007 ut till tidningen Fokus. På Café Panorama i Kulturhuset i Stockholm hade ett 60-tal personer samlats för att dels bevittna prisutdelningen och dels en paneldebatt om bloggar, näthat och integritet (mer om det i senare inlägg). I motiveringen till priset framhölls Fokus roll som förnyare av svensk politisk journalistik.

Fokus
Fokus har funnits i 1,5 år och har en upplaga på14 600 ex. Under en utfrågningen av Publicistklubbens ordförande Stig Fredrikson berättade tre av grundarna vilka tankar som låg bakom tidningens tillkomst.

Den politiske chefredaktören Martin Ådahl beskrev tidningens roll på den svenska tidningsmarknaden.
– Vi vill vara en medelklassens resonansbotten. Vi bygger en institution där det tidigare har varit tomrum på den svenska marknaden. Ingen har gjort det här tidigare.

Martin Ådahl sa också att misslyckade tidningsprojekt inte alltid har med tidningens kvalitet att göra. Ibland är det marknadsarbetet som inte fungerat, det har Fokus varit skickliga på enligt honom.
– Något vi lärt oss är att det gäller att ha en bra och kompetent marknadsavdelning. Det går inte att sitta på redaktionen och vänta på att läsarna ska komma och hämta tidningen.

Chefredaktören Karin Pettersson framhöll tidningens politiska oberoende.
– Vi ska inte följa ett politiskt partiprogram eller en politisk linje. Vi vill väcka nya tankar och vi får lika många arga mail från höger som vänster. Det ser vi som ett gott betyg på att vi lyckats vara politiskt obundna.

Tidningen Fokus tar emot Publicistklubbens pris
På bilden: Stieg Fredrikson, Martin Ådahl, Karin Pettersson och Martin Ahlquist

Andra bloggar om: , , , , , , , ,

Relaterade inlägg:

  • Inga relaterade inlägg