Rubriken på inlägget är rådet till alla frilansare som vill göra ett bra jobb. Slutsatsen drogs efter en paneldiskussion anordnad av Ampersand på Södermalm i Stockholm ikväll. Ampersand är ett informellt nätverk av skribenter och journalister som i huvudsak skriver på engelska. I princip alla har engelska som modersmål men bor i Sverige. Totalt ingår 350 personer i nätverket och huvudsyftet är att förmedla uppdrag och kontakter till medlemmarna.

Jag blev inbjuden till träffen av bloggvännen Charlotte West från Battison & Partners. Som en av få originalsvenskar var jag lite av en outsider, men den vänliga stämningen och alla intressanta människor gjorde att jag snabbt kände mig som hemma.

Ampersand1
Temat för kvällen var ”Redaktörerna berättar: Hur bli upptäckt och anlitad”. Inbjudna gäster var Patricia Hanger, skribent från OMX, Bert Menninga, redaktör på Appelberg och James Savage, chefredaktör för The Local. Alla tre är vana beställare mot frilansskribenter och gav sin bild av vad som gör en bra frilansare.

Patricia Hanger
är skribent på OMX och har tidigare jobbat på den svensk-engelska byrån Dowell/Stubbs (som jag för övrigt var kund åt på förra jobbet). Hon kommer ursprungligen från USA men har bott i Sverige i 14 år. När hon beskriver en duktig frilansare framhåller hon vikten av att ha ett stabilt och strukturerat språk samt att vara snabb och flexibel. Hon talar också om ”sensible intelligence” som en viktig egenskap.

Bert Menninga är redaktör på Appelberg som i huvudsak har sysslat med samma sak i 17 år -närmare bestämt ”editorial branding”, i huvudsak i form av kund- och interntidningar åt olika företag. Appelberg har inga egna skribenter utan förlitar sig på cirka 1000 frilansare världen över. Enligt Bert är några av de viktigaste egenskaperna hos frilansare att kunna hålla deadlines, ha erfarenhet från b2b-jobb och gärna erfarenhet från att göra dagstidning. ”Då är de vana vid att passa deadlines”

James Savage är chefredaktör för The Local, en nyhetssajt på engelska som täcker svenska nyheter. Sajten har 375 000 unika besökare i månaden och har halva sin målgrupp i Sverige och andra halvan ute i världen. Fokus för The Local är att berätta saker om Sverige som inte ens svenskar vet. Den som vill skriva åt The Local bör kunna pitcha en idé med tre meningar och kunna visa cv, arbetsprov och ett visst mått av humor redan vid första kontakten. Det är också viktigt att sätta sig in i vilken typ av nyheter The Local skriver och anpassa sig till det.

Svenska medier uppmärksammar sällan The Local. En av nyheterna som dock trängde genom bruset var den om ett befarat självmord i Västerås. En amerikan i Wisconsin chattade med en svensk tjej i Västerås som berättade att hon tänkte ta sitt liv. Amerikanen blev förstås orolig och försökte komma i kontakt med svenska polismyndigheten. Genom Googlesökningar hittade amerikanen till The Local som kunde ringa upp polisen i Västerås och berätta historien. Den svenska tjejen var mycket riktigt i dåligt skick, men hade ännu inte hunnit sätta sina planer i verket.

Ampersand2
Paneldiskussionen var avslappnat och bestod i princip av ett samtal mellan publik och panel. Den färgstarke och humoristiske Robbin Battison höll ihop diskussionen bra. Bland annat avhandlades skillnaden mellan UK English, US English och Euroenglish – en inte helt oviktig aspekt av skribentjobbet. Det visade sig till och med att Appelberg ger ut en tidning i två språkversioner med enda skillnaden att det ena är skrivet på UK English och den andra på US English. Båda tidningarna heter Evolution och har identiskt innehåll i övrigt.

På vägen hem slog jag följe med Bill Borden från American Insights, en slags konsult i USA-relationer och språk. Han är journalist och statsvetare med examen från både USA och Sverige. När vi gick längs folkungagatan berättade han även om nätverket The English Speaking Community Club (Escc) där han är reseansvarig.

Relaterade inlägg:

  • Inga relaterade inlägg