Bevaka bloggar och communities – går det?

Under en timme på eftermiddagen idag föreläste jag om bloggar och communities ur ett omvärldsbevakningsperspektiv på Berghs i Stockholm. Mitt pass ingår i executivekursen PR Management och jag träffade sju vetgiriga kursdeltagare. Alla med stor erfarenhet av kommunikationsfrågor från bland annat den politiska världen och myndighetssverige samt vissa även i rollen som konsult. Min uppgift var att försöka reda ut hur man ska tänka som företag eller organisation när man vill förstå sig på och bevaka bloggar och communities.

Jag började med att prata om webbtrender i stort med bland annat webb 2.0 och Den långa svansen som exempel. Sedan beskrev jag den svenska bloggosfären, gav exempel på hur man kan arbeta med bland annat företagsbloggar och företagscommunities samt vikten av öppenhet och transparens i sammanhanget. Mitt slutord till deltagarna var: Öppenhet vinner över slutenhet, smalt är bra och ”It’s an internet world”.

Berghsdeltagare

Engagerade kursdeltagare.

Sammantaget en mycket trevlig upplevelse med många intressanta och relevanta frågor från åhörarna som gjorde att jag själv fick möjlighet att reflektera kring mitt budskap. En av mina slutsatser är att hantering av bloggar och communities ur ett organisationsperspektiv är långt mycket mer än en ny kanal för marknadsavdelningen att ta hänsyn till.

Det handlar om att förändra attityder i den egna organisationen för att kunna möta de nya kanalerna på ett genomgripande sätt, på alla nivåer. Det räcker inte att några få personer förstår. Alla anställda är en del av den öppna och transparenta organisationen. Och att kontrollera de budskap som publiceras av individer på alla nivåer i olika sammahang är omöjligt. Ut med nyckelord och kärnvärden. In med människor och spretiga åsikter.

Du som är kursdeltagare får gärna ge feedback genom att kommentera det här inlägget. Maila mig om du vill ha mina powerpoint-bilder. Ni andra får också tycka till om ämnet såklart.

7 kommentarer

Kontroll har oftast motsatt effekt. Jag skulle nog för ett stort företag arbeta för inspiration snarare än kontroll. De som brinner för sin arbetsplats är de bästa reklampelarna.
I sig inget nytt, men numer ger det allt större genomslag.
Detsamma gäller konsumentmakt. Företagen måste numer räkna med att deras kunder talar om för varandra via nätet vilka som suger och vilka som rockar…
Snart kommer kunden vara kung igen och service en självklarhet. Idag räcker det inte med att ha en MASSA reklam man ska ha en bra produkt och sälja den smart genom andra…

Det jag ( som deltagare) funderade mest på efter dagens föreläsning var hur vi alla skulle mäkta med ännu en kanal – både för omvärldsbevakning och för eget agerande. Jag uppfattade dig Fredrik som att det bästa sättet att hålla koll på webben är att själv vara en del av den. Men det kräver tid, mycket tid – och därför kommer webben behöva fler proffsanalytiker för att vi dödliga ska hinna med.
Inte förrän någon visar svart på vitt att en stor andel av den målgruppen jag söker finns på ett begränsat antal sajter – kan jag anse att det är värt att göra webben till en riktigt prioriterad kanal. Var hittar jag den bästa målgruppsanalysen för webben?

Anna Karin> Vad händer när eller om gränserna mellan webb och traditionella kanaler suddas ut än mer? Frågan om var den bästa målgruppsanalysen för webben finns är bra (jag vill också veta) men finns det ett enkelt svar?
Bengt> Jag bloggade om en incident där jag inte kunde få hjälp av eller komma vidare i ett företags kundtjänst med mitt ärende. Skickade en länk till företaget med mitt blogginlägg och fick på en vecka respons och ”gammal hederlig” service. Hade aldrig gissat att det gick att utöva så stark konsumentmakt genom en blogg.

Det finns fortfarande en utbredd åsikt att bloggar består i att folk skriver ”dagbok på nätet” och att det är ointressant för företagen, både att bevaka och vara aktiv del av. Kanske börjar insikten öka bland större företag, men det känns tyvärr som det är lång väg kvar… (Usch, vad pessimistisk jag var nu!)

Anna Karin: Fråga dig snarare hur du ska konkurrera om du INTE använder webben som din kanal. Ett tips är att plocka in bloggnav och bevaka de…hela bloggosfären går inte att bevaka…lyssna på de som lyssnar…då har du fler öron än bara dina egna…
Långa svansen funkar i båda riktningarna…tänk på det…
Erik: Jag har upplevt samma sak. Jeff Jarvis är nog den första som har fått ett stort multinationellt företag att inse det här….Nu verkar han ha rökt fredspipa med Dell, men det visar på makten som konsumenterna nu har.
http://www.buzzmachine.com/2007/04/03/drinks-with-dell/

>Anna Karin
Bengts råd tangerar även det jag pratade om på föreläsningen, det vill säga att försöka hitta de nyckelbloggar eller ”noder” som läses och länkas till av många andra. Dessa bloggar lyfter ofta upp de viktigaste diskussionerna vilket gör att man inte måste ha koll på ALLA bloggar inom ett område. Bara de som är viktiga 😉
Det krävs förmodligen lite engagemang och tid i början, men har du gjort grovjobbet en gång tror jag inte att det krävs jättemycket extra kraft för att hålla dina bevakningar igång. Du kan även använda dig av tjänster som Technorati (www.technorati.com) där du kan skapa egna sökprofiler som automatiskt meddelar när nya inlägg skrivs inom ditt område.
Det är en början i alla fall.