Köpta bloggare

Diskussionen om köpta bloggare har nått ut i mainstreammedia. Idag skriver Alexander Mason från Observer en debbattartikel på temat. Bland annat tror han att bloggare påverkas att skriva om ämnen som ger högre trafik.

"Jag menar att vi riskerar att gå mot en
sökordsoptimering för bloggare. En optimering där det gäller att
referera till rätt artiklar och ämnen för att hamna högt upp i
sökresultaten på olika bloggtjänster."

Alexander hoppas dock på självsanering i bloggosfären. Något som fashionista är tveksam till. Ni som läser bisonblog regelbundet minns kanske diskussionen om köpta bloggare efter Mahirs bloggseminarium i december. Läs mer om det här.

5 kommentarer

Vad spelar det för roll om en blogg är vare sig köpt eller sökmotoroptimerad? Så länge en blogg är intressant och har läsare fyller den helt klart ett intresse, så jag ser faktiskt inte någon problematik i det.
Visst kan det kännas som en gråzon när det gäller produkter som bloggare skriver om för pengar. Men även vi, precis som traditionell media, vill tjäna pengar. Särskilt konstigt är inte det.
Bloggosfären har alltid varit väldigt snabba på att ta åt sig nya trender och tekniker. Samtidigt har bloggosfären alltid varit väldigt konservativ och finare i kanten i många avseenden. ”Så får man inte göra, det är inte riktigt bloggande” ”Tjänar du pengar på din blogg? Fy på dig!”.

Bloggaren är inte köpt

Alexander Mason, medieanalytiker på Observer1 , oroar sig för bloggosfären och att många bloggare kan komma att börja att skriva för att öka trafiken till sina AdSense- och Tradedoubler-bestyckade och därmed styras av det istället för något (av Mason i…

Hela denna fråga ser jag som ytterligare bekräftelse på mina framkastade teser om konsekvenserna av Web 2.0/Long Tail-fenomen, i inlägg under rubriken ”Användaren är (inte) kung” på Infontology.
Jag tror f ö inte att bloggare behöver köpas för att ”frestas” att skriva om populära ämnen…
Och själva tanken på ”självsanering” är helt orealistisk, som jag ser det.

Är inte det här ett rätt urvattnat ämne som Alexander Mason tar upp?
Som van bloggläsare ser man rätt snabbt om det är verklig substans i bloggen eller om den rättar in sig efter buzzet, betalblogg eller ej.

”Betalbloggen” var en given affärsidé från första början. Självsaneringen kommer troligen bestå i en evolution av liknande slag vi sett i andra medier. En del ”betalbloggar” blir kvar för att de är populära (läs bra?). Andra skrotas för att de är naiva guldgrävarförsök.
Har svårt att se ett etiskt dilemma.