Bisonblog

Samhälle, internet, media

Är tidningsbloggar en utdöende trend?

Varje tidning med självaktning har numera en eller flera bloggande journalister bland medarbetarna. Men hur påverkas det journalistiska arbetet av det nya mediet? Pressetiken har fått sig en del törnar i ljuset av de enmansredaktioner som bloggosfären utgör. Och kan man ens jämföra privatpersoners journalistiska ambitioner på en ideell blogg med en redaktionell produkt? Jag tycker att jämförelsen håller sett till de rent lagliga eller etiska aspekterna av publicering på Internet. Arbetsvillkor och redaktionell agenda skiljer sig naturligtvis en del.

Hur går det till när journalister vill "blogga mellan raderna"? Dana Hull på The San Jose Mercury News gör en grundlig nulägesbeskrivning av tidningsbloggandet i USA och försöker även analysera hur bloggrevolutionen påverkar redaktionsarbetet hos flera amerikanska tidningar. Är bloggande journalister en tillfällig trend eller är det i själva verket traditionell journalistik som blir allt mer sällsynt?

I samma artikel hänvisas till Keven Ann Willeys tio tips för de ledarredaktioner som vill försöka sig på att blogga. Tipsen är riktade till verksamma journalister men fungerar i princip för medelbloggaren också (om det nu finns någon sådan).

Tio tips för en ledarblogg

1.    Var kortfattad och informell.
2.    Var inte överdrivet stolt över att ni faktiskt bloggar.
3.    Relatera till tidigare blogginlägg.
4.    Försök variera de ämnen bloggen tar upp.
5.    Skriv inget som du inte vill att din mamma ska läsa i tidningen.
6.    Länka!
7.    Citera intressanta och provocerande läsar-mail. De bästa bloggarna är dubbelriktade gator.
8.    Var snabb med att rätta till fel.
9.    Känn dig inte tvungen att svara på alla bloggrelaterade mail.
10.  Redigera inte för mycket, men utse en bloggredaktör.

Ping. Andra bloggar om: , , , , ,

Relaterade inlägg:

  • Inga relaterade inlägg

Föregående

Crop branding – att tagga en åker

Nästa

Internet är mer än en snäv tolkning av Web 2.0

2 kommentarer

  1. Jag själv har svårt att se poängen med tidningar som bloggar. Det är litet som om TV skulle börja med videodagböcker, att med handkamera spela in vad som händer i det dagliga redaktionsarbetet. Tidningar har ju redan en plattform för publicering.
    Snarare borde de ta till sig en del poänger som bloggar har. Snabb publicering av händelser. Kommunikation med författarna vilket kan vara svårt för en tidning med massor av läsare. Att använda RSS och länka mer. Jag ser ingen egentlig mening annars att man ska publicera en slags pseudoblogg på en tidning som ändå aldrig kan vara samma forum som en personlig blogg.
    Lär av tekniken och idéerna. Använd de sedan i den nuvarande tidningen…

  2. Hittade det här inlägget nu men frågan är ju högst aktuell även idag, det bloggas mer än någonsin så hur gick det med utvecklingen 2006-2014? De har ökat men har även kvalitén ökat eller blev det enbart kvantitet?

    Trenden verkar ju hålla i sig även om det idag är vanligare med amatör bloggar och de verkar inte minska

Kommentarsfunktionen är avstängd.

Driven av WordPress & Tema av Anders Norén