Internet är mer än en snäv tolkning av Web 2.0

Sime2006
SIME är norra Europas största konferens kring Internet och förkortningen står för Scandinavian Interactive Media Event. Den årliga konferensen genomfördes första gången 1996 och i slutet av november samlades över tusen personer för att utbyta erfarenheter och lyssna på de över sextio föreläsarna.

Jag ställde fem snabba via mail till Henrik Torstensson, affärsutvecklare på Stardoll.com (som vann SIME Awards 2006 i kategorin bästa onlineunderhållning) och debattör på årets SIME-konferens.

Vad är ditt största intryck efter konferensen?
–Att Internetbolagen lever även på den här sidan Atlanten.

Vad tycker du talar emot en IT-bubbla 2.0?
– De underliggande trenderna, dvs ökad Internetanvändning (i tid och teknisk komplexitet), konsumenternas vilja att spendera pengar på e-handel och innehållstjänster/communities samt att annonspengar flyttas till Internet. Dessutom är minnet av den stora bubblan fortfarande är starkt. Finansiella bubblor brukar uppstå när de som var med om en bubbla lämnat investmentbankerna. Vi behöver nog 5-10 år till för en rejäl bubbla, men samtidigt gör riskkapitalisterna inga uppenbara klipp vid investeringar i webbolag för tillfället.

Vad är din uppfattning om Sveriges position gentemot andra länder inom webbutvecklingen?
– Den är bra, men de flesta som har lyckats bra sen kraschen bottnade ut 2002 såg hur media behandlade ikonerna från 90-talet i kraschen och håller därför en låg profil. Inom Web 2.0-nischen kanske vi står oss lite sämre än andra länder, men Internet är mer än en snäv tolkning av Web 2.0-begreppet.

Du var med i en av de första paneldebatterna under SIME, kallad "The
lords of the blogosphere". Deltagare var även Dan Gillmor, Loïc LeMeur
och Nico Lumma. Vad pratade ni om?

– Vi hade en diskussion om bloggande som även de som inte är extremt
insatta i bloggande kunde följa med i. Ämnen som dök upp var vilka våra
mest lästa inlägg var, vad vi valt att blogga respektive inte blogga
om, vad som gör att man får fler läsare (kontrovers och kvalité) med
mera.

Slutligen, hur känns det att omnämnas som "Sweden’s leading blogger"?
– Roligt men oförtjänt.

Ping. Andra bloggar om: , , , ,