De senaste dagarna har diskussionerna gått heta angående skillnader i besöksstatistiken som redovisas av bland annat KIA-Index, Bloggportalen.se och bloggtoppen.se. Besökarantalet är underlag vid bland annat annonsförsäljning och därför är det viktigt att hitta gemensamma standarder (läs bland annat kommentarerna till mitt tidigare inlägg angående E24-artiklarna om modebloggar). KIA-index är exempel på en sådan standard, men mätningar är ett komplicerat område. När man också blandar in PR-aspekten av exponering i bloggosfären skapas ännu en ny parameter när det gäller att mäta genomslagskraft eftersom det lika gärna handlar om att ha ”rätt” besökare än många. Det här har Mattias Östmar på PRfekt blogg uppmärksammat och han utvecklar ett resonemang kring den pågående trenden där vi går från kvantitet till kvalitet när det gäller räckviddmätningar.

”Då hela grundförutsättningen för kommunikation via Internet i allmänhet och bloggar i synnerhet är snabbrörlighet på grund av den oerhörda konkurrensen skulle jag inte hålla andan tills man enats om en förnuftig standard för räckviddsmätning 😉 Enligt devisen ”det finns inga genvägar till det perfekta ljudet” torde utvärderingen bli en fråga om att doppa ner termomentern i bloggarna löpande för att därigenom dels kunna uppfånga trender och reagera på dem, men också ha löpande uppföljning av förändringar som kan kopplas till PR-aktiviteter.”

Läs resten av inlägget och Mattias avslutande rekommendation.

En annan sajt med ifrågasatt besöksstatistik är Youtube vars videoklippsstatistik visat sig gå att manipulera på ett relativt enkelt sätt. Det skriver Internetworld.

”Bloggaren Pete Cashmore uppmärksammade för än tid sedan hur lätt det är att få in nästan vilket videoklipp man vill på listan över mest sedda genom att sätta sin webbläsare att uppdatera automatiskt så att videoklippet hela tiden laddar om. På detta sätt lyckades Pete Cashmore över en natt ”se” ett klipp 10 000 gånger.”

Mycket av hajpen kring Youtube bygger på de spektakulära tittarsiffrorna. Det är troligtvis också en av orsakerna till det höga pris Google fick betala för att köpa tjänsten (12 miljarder kronor).

Andra bloggar om: , , , , , , , , ,

Relaterade inlägg:

  • Inga relaterade inlägg