I programmet Front i SR P3 intervjuar Amanda Rydman Eleonore Nygårds från modebloggen Ytligheter och Fredrik Pallin, Vd på PR-byrån Mahir , om modebloggarnas nya maktposition i modebranschen.

"Svenska modebloggare har fått makt, och allra mest påverkat är näthandeln, enligt Svenska Dagbladet. Det eftersom många modebloggare länkar till produkter på hemsidorna."

Några citat ur programmet:

Fredrik Pallin, VD Mahir PR:
– De som driver modebloggar är genunint intresserade och kunniga om mode vilket gör dem intressanta att läsa. På så sätt får de stort inflytande.
– Många företag vill nå modeintresserade tjejer direkt utan att gå via andra medier.

Eleonor Nygårds från bloggen Ytligheter:
– Intresset från företag har ökat markant. Jag tycker det är jättekul att man börjar bli tagen på allvar och får komma in på modemässor och liknande.
– För mig är det viktigt att ha bra relationer. Jag filtrerar bort mycket. Man får inte verka köpt. Det är jag som är avsändare till Ytligheter.

Fredrik Pallin:
Det gäller att vara ärlig och öppen på bloggar. Det blir motsatt effekt om man försöker vara en "ful fisk". Vi är alltid noga med att köra med öppna kort och vara ärlig med vilka vi är.

Ping. Andra bloggar om: , , , , , , ,

Relaterade inlägg:

  • Inga relaterade inlägg