Verum vill sälja fil med krigsretorik

Det var ett tag sedan jag publicerade kampanjkritik på bisonblog (t.ex. PUB:s tunnelbanereklam). När jag klev av bussen vid Odenplan ikväll möttes jag av ljusskyltar med en kampanj för Verums hälsofil. Rubriken på den första annonsen jag såg var "Fredsbevarande styrkor med jordgubbssmak". Några steg till och en titt på baksidan där ett annat exempel fanns; "Får vi föreslå en hel armé till frukost". Efter en titt på Verums hemsida kan jag konstatera att kampanjen innehåller ytterligare två budskap: "Hundra miljarder goda bakterier till magens försvar" och "Får vi berätta om skillnaden mellan en ond och god morgon". Jag vet inte om jag i vanliga fall reagerat, men det var något med militäranknytningen som fastnade. Tidigare under dagen hade jag suttit och läst om Nordkoreas provocerande kärnvapentest och reaktionerna från omvärlden. Ännu en ny oroshärd med USA-inblandning som följd? Oavsett så känner jag en viss tveksamhet inför de liknelser som Verums kampanj baserar sig på. Kanske var jag extra känslig idag. Kanske tillhör jag inte målgruppen. Har jag moralpanik och borde släppa sargen? Hur uppfattar du annonserna?

Uppdatering: Delta i omröstningen kring kampanjen som jag lagt upp på bold.se
Uppdatering 2: Resultatet av omröstning på bold.se:
Verum_vote

29% tycker som jag, 41% tycker Verum kommer undan med kampanjen och 29% tycker att jag är en nojig moralpanik-moster.

Andra bloggar om: , , , ,

Exempel på annonserna från Verum:

Verum_fredsbevarande_styrko Verum_arme