Communities, bloggar, virtuella världar och interaktivitet i största allmänhet. Sociala medier är ett naturligt svar på hur företagen ska personalisera sina varumärken i framtidens mediekanaler. Pontus Nyström på Edelman dömer i en intervju på resume.se ut reklambyråernas roll när det gäller varumärkesbyggande aktiviteter och pekar på en trend som vi sett i flera år nu; PR-byråerna får allt större del marknadschefernas budgetar (de bittra resume.se-läsarnas kommentarer till trots).

"– Företag måste lära sig att uppföra sig som folk. De måste kommunicera i en dialog. Vanliga människor kommer att bli företagens viktigaste kommunikatörer. Då blir det pr-byrån, inte reklambyrån som kommer att bygga varumärkena." Pontus Nyström ur artikeln i Resumé.

Ett relaterat inlägg hittar du hos Informatören som beskriver branschglidningen mellan reklam- och PR-branschen. De skriver även om svårigheterna att mäta PR och förklarar skillnaden mot reklam på ett ganska okonventionellt sätt. Är reklamköpare torskar?

"PR är ibland som kärlek, om man uttrycker det fint.
Som att ragga, om man uttrycker sig elakt."

"I reklam köper jag mig utrymme, som att köpa kärlek.
I PR erbjuder jag något jag tror mediets läsare/tittare/lyssnare har intresse av, som att säga hej på krogen."

Andra bloggar om: , , , ,

Relaterade inlägg:

  • Inga relaterade inlägg