Sju nyanser av värme

Idag gästbloggar jag på GI IHR:s nya blogg. Jag skriver om valrörelsen ur ett varumärkesperspektiv och tippar även valutgången på söndag! Det handlar mycket om värme.

Uppdaterat. Här är hela mitt gästinlägg:

"I de senaste valrörelserna har varumärken blivit viktigare än visioner. Och personlighet viktigare än kompetens. När jag diskuterar valbudskap och partiernas varumärken med medianalytikern Mattias Östmar, mynnar diskussionen ofta ut i begreppet värme.

Alla människor vill ha värme i olika skepnader. Jag behöver tak över huvudet, mat, kläder och bränsle. I förlängningen är lösningen på dessa behov politik. Det är därför naturligt att värme är vad alla partier, oavsett färg, vill bygga sitt varumärke på. Varma är också hur partiledarna vill uppfattas i sina valkampanjer.

Eftersom väljarna saknar en personlig relation till politikerna får de lita på den medierade bilden av deras personliga varumärken. För att förstå hur valet avgörs, måste man förstå väljarnas bild av verkligheten.

I boken "Public opinion" från 1922, konstaterade den politiske journalisten och författaren Walter Lippman att det inte är verkligheten utan bilden av verkligheten som ligger till grund för våra handlingar. Han menade också att ju längre från det beskrivna vi befinner oss, desto större blir medias betydelse för bilden av verkligheten.

Det är då intressant att fråga sig vems verklighet media beskriver och vilka väljare som är längst ifrån den verkligheten. Och vem beskriver verkligheten för de väljare som har störst behov av värme?

Vinnare av valet på söndag är de partier som bäst lyckats ladda sina varumärken med värme, i allt från valaffischer, partiledarutfrågningar och personliga samtal. Jag har en känsla av att vi kanske måste byta färg på kranarna nästa vecka. Blått för varmt. Rött för kallt."
Läs gästinlägget på GI IHR blogg.

Sju_nyanser_av_varme

Alla studenter på GI IHR kommer att få i uppdrag att skriva minst ett blogginlägg under terminen. De bevakar olika delar av världen olika dagar i veckan.

"Nu på fredag den 15 september är det premiär. 150 studenter på GI och IHR gör research och delger sina tankar om medier, marknadsföring och design."

5 kommentarer

”Vinnare av valet på söndag är de partier som bäst lyckats ladda sina varumärken med värme” vad menar du med det, asså vad baserar du det på? Jag tycker det känns lite…. vad menas liksom.

>Lillan.
Jag betraktar din kommentar som spam eftersom den inte refererar till något i inlägget ovan, eller på annat sätt anknyter till bisonblogs ämnesområden. Jag har därför tagit bort länkadressen från din kommentar, men låter texten stå kvar.