Bisonblog

Samhälle, internet, media

Smell marketing

FritzVetenskapsnytt påpekar det faktum att luktsinnet är ett väldigt sparsamt använt medium i kommersiella sammanhang än så länge. Forskningen går framåt men luktsinnets minst sagt komplexa egenskaper gör det inte direkt lätt att exploatera.

"In video, you just need to record shades of red, green and blue. But humans have 347 olfactory sensors, so we need a lot of source chemicals." (För video behöver man bara spela in rött, grönt och blått. Men människor har 347 luktsensorer, så vi behöver en mängd olika kemikalier att utgå från)"

Det är verkligen intressant att tänka sig dofter som en del i varumärkesbyggandet. Det är förstås självklart inom skönhetsindustrin där doften eller lukten ÄR själva produkten eller i många fall en stor del av den. I bilbranschen har man också upptäckt konsumentens krav på "nybilsdoft" med allt vad det innebär. Men tänk om luktsinnet kan aktiveras när vi använder andra typer av produkter eller tjänster. Ett World of Warcraft eller Second Life med articifiella lukter skulle vara en minst sagt intressant upplevelse. Eller varför inte en swimmingpool som doftar havsstrand? Forskning.se skriver om möjligheten att tjäna pengar på dofter:

"Bara parfymindustrin beräknas omsätta 80–100 miljarder varje år. Ska du sälja ett hus kan du köpa nybakad bulldoft på burk, ska du sälja en bil finns nybilsdoft. I ett experiment spred en amerikansk resebyrå kokosdoft i resebutiken. Det visade sig att man sålde 8 % mer resor till Hawaii än man brukade. Det finns också företag som försöker sälja speciella ”feromonparfymer” som ska hjälpa dig att bli attraktivare. Men hoppas inte för mycket, alla forskare som vi talat med dömer ut dem som ”verkningslösa”."

Dofter och lukter kan bära med sig minnen och associationer under lång tid. De flesta av oss har väl någon gång blivit påminda om ett barndomsminne eller en annan miljö bara genom att känna lukten av något (eller någon). Rätt använt kanske dofter till och med är starkare än många av de traditionella budskapsbärarna. Eff läser om samma New Scientist Tech-artikel i Aftonbladet och reflekterar över tänkbara trubbel med lukt-TV.

"Jag kan egentligen inte se någon anledning alls att ha lukt-TV. I något sammanhang. TV:s förmåga att blanda ihop textremsor och sånt också gör att jag bävar. Man slår sig ner i lugn och ro för att titta på en matlagningsrepris och får doftspåret från "Bangkok Hilton" i näsan."

Andra bloggar om: , , , ,

Relaterade inlägg:

  • Inga relaterade inlägg

Föregående

Borgerlig skuggregering och almedalsbloggar

Nästa

Amerikaner har ingen stil eftersom det är kontraproduktivt

3 Kommentarer

  1. nina

    Hei hei,
    så på bildene dine fra petrovac. De var virkelig fine. Har planer om å reise dit i sommer, er det å anbefale? Tips?

  2. world of warcraft

    Since the expansion is on What will epic/non-epic land mounts cost Another feature from a non-gaming source about the World of Warcraft Alpha and talked with him about now for an insider’s look at World of Warcraft

  3. A good article is the best of friends,you’re wonderful.

Kommentarsfunktionen är avstängd.

Driven av WordPress & Tema av Anders Norén

%d bloggare gillar detta: