Bisonblog

Samhälle, internet, media

Reklambranschens kvinnoperspektiv hämtas från 50-talet

Andreas Gustavsson (redaktör, ETC) vill inte ha en lag mot köndiskriminerande reklam. Han vill att branschen tar ett gemensamt ansvar som gör regelverk onödiga. Något som beskrivs som ett evolutionssprång. Förändringen måste börja redan på reklamskolorna och organisationen ERK måste få mandat att agera snabbt och med kännbara ekonomiska konsekvenser för den som fälls. Det finns en slentrianmässig gubbighet på de svenska byråerna, något som bekräftas av reklambranschens lönestatistik (läs mina tidigare inlägg om statistiken 2004 och 2005). Både köpare och producenter av reklam måste se sin roll i förändringen.

"Det var inte så länge sedan feministiska aktivister – de kallade sig Konspirationen – skrev debattartiklar om att den "patriarkala blicken skulle hålla käften" och vänja sig av med reklamskapade kvinnor vars "kroppsdelar bjuds ut som om de vore frukter att bita i". Tänk på det nästa gång ni ser Lowe Brindfors kampanj för Coop. Inga frukter, men väl lökbröst, jordgubbsläppar och sparrisben. Är det inte det här ganska avslöjande? Som ett rorschachtest speciellt framtaget för reklamproducenter. Håll upp en primör och du får tits and ass tillbaka. Jag vill veta vems fel det är. Projektledaren som inte styr bort AD och copywriter från chauvinism? Kunden som har bestämt sig för att reklamen blir hetare om en naken kvinna draperas kring mannen som bär de kalsonger som reklamen faktiskt ska sälja? Jag tror att vem som helst i denna kedja kan – och måste – säga stopp."
Läs hela krönikan på Dagens Media.

[Länktips: Researcher]

Relaterade inlägg:

  • Inga relaterade inlägg

Föregående

Meghan når ut via Youtube och de nya villkoren för musikdistribution exemplifieras

Nästa

Varför är Wired så bra?

4 Kommentarer

  1. N|.

    ERK? *skrattar*

  2. Anna

    synd att snubben tog just den där, faktiskt väldigt vackra, kampanjen som exempel. han framstår som helt rabiat. men naturlgtvis hejar jag på all anti-sexism.
    här har ni nåt riktigt att bita i, sexist-reklam-hatare:
    http://www.adverbox.com/2006/07/04/shay-goes-porn/
    (men hur är det med kille+kille-kaatlogen – är det verkligen sexism fast båda tillhör det icke-förtryckta könet? eller är killefilmen till skillnad från dom andra töntig men politiskt sett okej reklam? hum).

  3. SIZ

    Mycket intressant!

Kommentarsfunktionen är avstängd.

Driven av WordPress & Tema av Anders Norén

%d bloggare gillar detta: