Varumärkesarenor utan mellanhänder

Sociala medier blir ett allt vanligare verktyg för att bygga varumärken. De företag som inledningsvis verkar ha mest nytta av metoden är tillverkare av konsumentprodukter som t.ex. kläder, smink, gadgets, mobiltelefoner m.m. På Bloggforum 3 pratade Loïc Le Meur om hur viktigt det är att dialogen mellan företaget och dess kunder sker på ett transparent sätt. Loïc beskrev hur det franska företaget Vichy fick lära sig den hårda vägen vad som händer när man försöker manipulera kundernas samtal. I Vichy-fallet slutade historien lyckligt men det finns förstås exempel på hur det lika gärna kan gå åt andra hållet, t.ex. That Pepsi Girl-bloggen, där Pepsi startade en blogg med en påhittad "privat" avsändare. Från min sammanfattning av föreläsningen med Loïc Le Meur:

"Bloggers do what brands should do" dvs. öppna upp för ärlig dialog mellan konsumenter utan censur. "If you don´t blog others will do it for you". En bra produkt överlever konsumenternas kritiska öga. Dåliga produkter försvinner."

Det handlar om att erbjuda sina kunder en arena för utbyte av erfarenheter och direktkontakt med både företaget och andra konsumenter. Genom att själv administrera och kontrollera arenan kan man snabbt fånga upp klagomål och eventuella falska rykten eller missförstånd kring produkten. Det handlar också om att bygga ett förtroende för arenan vilket medför att censur ska användas ytterst sparsamt och i princip bara när det handlar om olagligt beteende eller uppenbart oseriösa inlägg. BetaAlfa belyser hur Sony Ericsson inte tagit fasta på möjligheten att interagera med sina användare kring deras produkter. Istället behandlar de sina produktlanseringar som flaskpost.

"För mig känns det smått korkat att inte Sony Ericsson (och andra tillverkare) inte tar tillvara på behovet av att leka med produkterna och socialisera med telefonmodellerna som sociala objekt. Idag tillverkas nya modeller på löpande band. Sedan sjösätts de på ett lika socialt och interaktivt sätt som flaskpost. De får flyta iväg – helt utan kontakt med avsändaren – tillverkaren. Besöker man Sony Ericsson.com vill de att man väljer affärsområde och land. Med andra ord skall man måla in sig i ett hörn bums man kommer dit. Det känns paradoxalt hos ett företag som lever på att koppla samman människor." 

Läs mer om Jyri Engeströms tes om Sociala objekt på bisonblog eller på Jyris egen blogg.