Programmera din mobil med information om ICE (In Case of Emergency)

Nedanstående information om ICE-kampanjen har tydligen publicerats i diverse tidningar och bloggar, men eftersom jag missat det så ville jag för säkerhets skulle kolla upp att det verkligen var sanktionerat av svenska SOS Alarm vilket Anders Klarström, presskontakt på SOS Alarm bekräftade i ett mail idag.

"Hej Fredrik! Informationen kommer ursprungligen från mig och är korrekt. Vi på SOS tycker att ICE är en god sak att sprida kännedom om."

Information om ICE från SOS Alarm
Sosalarm"Ett snabbt sätt för räddnings/sjukvårdspersonal att i händelse av olyckshändelse/akut sjukdom komma i kontakt med anhöriga är att söka i den nödställdes telefonbok. I takt med att telefonböckerna ökar i omfång, blir det allt svårare för räddningspersonalen att snabbt finna rätt nummer. För att underlätta sökningen föreslog en frustrerad ambulanssjukvårdare i Storbritannien följande enkla lösning:
Lägg in nummer till närmast anhörig i mobiltelefonen under rubriken ICE (In Case of Emergency). Förslaget håller nu på att bli standard genom att det snabbt sprider sig över världen.

Anders Klarström, presstalesman på SOS Alarm:
Om du hittas akut sjuk eller skadad kan ett telefonnummer med bokstavskombination ICE i din mobils telefonbok få avgörande betydelse. ICE står för In case of emergency. Idén kommer från en ambulanssjukvårdare vid East Anglian Ambulance, som tröttnat på att leta efter anhörigas
telefonnummer. I telefonboken i sin mobiltelefon lägger man in kontaktpersonen "ICE" och numret till någon nära anhörig som behöver nås när man själv råkat ut för något och inte är kontaktbar. Använd utlandsprefix så att det även fungerar när du är utomlands. Det är också viktigt att man informerar den eller de personer som lagts in som kontaktpersoner.
– På så vis kan räddningspersonalen snabbt nå närmast anhörig och få
viktiga besked om medicinering eller om man lider av någon sjukdom, säger Anders Klarström, central presstalesman vid SOS Alarm.
– Numren har sedan dess fått spridning både i Storbritannien och USA, och
Klarström tror på ett ökat användande i Sverige. Det är smart och enkelt
och kostar ingenting. Se det som att du har en försäkring som du i bästa fall
aldrig behöver utnyttja men händer något allvarligt har du förberett dig
föratt öka din trygghet, säger han.
– Skicka gärna informationen vidare till andra så att den sprids i hela
Sverige, hälsar Anders Klarström, som gör vad han kan för att få ut
budskapet via media."

3 kommentarer

Mattias: Kul att det spred sig som en löpeld över bloggar och forum. Jag var en av dem som såg till att det nådde bloggosfären. Det var ett par grannar som tipsade.
Jag tyckte att det var en bra sak och spred det vidare via min blogg…sedan spreds sig det viralt. ”Viralt” var ett kul ord ska jag börja använda mer…