Bisonblog

Samhälle, internet, media

En gummikudde mellan två världar – Björn hjälper Kinas mest kända artist att erövra väst

Bjornbertoft_1Våren 2003 jobbade Björn Bertoft som projektledare på en reklambyrå i Stockholm. Då träffade han sångerskan WeiWei. Resten är en historia som innehåller kulturkrockar, fanatiska fans, en kinesisk manager som inte talar ett ord engelska och en uppvisning i hur man bygger tillräckligt mycket Guan Xi för att bli den mest kända artisten i Kina med över 200 miljoner sålda album och en lång framgångsrik karriär.

Björn är manager för WeiWei, flickan från Inre Mongoliet som slog igenom i Kina med dunder och brak 1986 när hon framträdde i den statliga televisionens årliga vårshow. Hon var den första riktiga popsångerskan i Kina och uppmärksamheten kring henne var enorm. Året efter vann hon en internationell sångtävling i Polen och det var första gången Kina sände någon utanför landets gränser att representera nationen. Sedan tretton år har WeiWei varit djupt engagerad i den kinesiska OS-rörelsen och det råder ingen tvekan om vem kineserna förväntar sig ska sjunga på invigningen av de olympiska spelen i Peking. Björn Bertoft har bara varit med sedan 2003 men har hunnit uppleva mycket som väst-manager för den kinesiska folkhemsartisten.

"Jag kastade mig in i något som var helt främmande. Att få ge sig in i Kina, lära sig om marknaden och upptäcka alla kulturella skillnader är fantastiskt. Det blir ofta missförstånd och man får ibland skäll från båda håll. Ibland känner jag mig som en gummikudde mellan två världar. Samtidigt är det fantastiskt roligt. I Kina räcker det inte att ett företag har ett välkänt varumärke eller trademark, man måste också ha "Trust" eller Guan Xi – man måste vårda sitt ”Trustmark”. Det kan vara komplicerat med affärsrelationer när ja betyder nej, eller ja, eller kanske", berättar Björn.

Weiwei2WeiWei satsar nu på västmarknaden och Björn Bertofts managementbolag har ansvaret för alla aktiviteter kopplat till hennes lansering utanför Kina, till exempel framtagningen av en ny modernare image, låtval och design. För att manifestera sina tjugo år som artist släpper hon en låtsamling kallad Twenty by Twenty Celebration som består av nyinspelningar av hennes tjugo största hits. Låtarna är inspelade i Stockholm med svenska musiker, producenter och samarbetspartners. På de nya låtarna medverkar många olika personer och den övergripande producenten är Johan Åberg som tidigare skrivit material till bland annat Christina Aguilera och Cher. De nya låtarna släpps endast i digital form på iTunes Music Store och andra nedladdningstjänster.

"Trots att man uppskattar att WeiWei sålt över 200 miljoner skivor genom åren så har hon inte tjänat några nämnvärda pengar på skivorna. Hon är däremot den högst betalda artisen i landet. I Kina består i princip all skivförsäljning av piratkopior vilket gör att artisternas inkomstmöjligheter är begränsade till framträdanden och eventuella reklamintäkter. Man spelar in en skiva för att marknadsföra sina framträdanden, inte tvärtom som här i väst. Från och med nu har WeiWei beslutat att bara samarbeta med nedladdningstjänster och helt enkelt inte släppa sin musik i skivformat", fortsätter Björn som har sitt kontor i centrala Stockholm där han samordnar arbetet kring WeiWei.

Man måste vara uthållig om man vill slå igenom i Kina. Det är en enorm marknad med ständigt nya artister som kämpar om utrymmet. Nya stjärnor promotas med hjälp av skivor och liveframträdanden men de riktigt stora släpper i princip inga skivor. På konserterna spelar oftast flera olika artister och turordningen visar vilken artist som är störst. WeiWei spelar bara först eller sist när hon uppträder och hon kan till och med hinna framträda på upp till tre shower under en dag.

"Hon är i princip alltid avslutande huvudnummer. Det tar tid att hamna i den positionen men WeiWei har hållit på länge och är känd hos 99% av den kinesiska befolkningen. Artistbranschen i Kina är verkligen speciell. Hon kan knappt röra sig bland allmänheten utan att bli igenkänd av fans vilket i Kina snabbt kan leda till farliga situationer. De är ju så många."

Weiwei51999 flyttade WeiWei till Sverige och sedan 2003 bor hon i Stockholm vilket utgör en skarp kontrast till artistlivet i hemlandet. Det var en slump att hon hamnade just här men att hennes första upplevelse av landet bestod av en solig varm julidag i Stockholm hade säkert något med saken att göra. Här kan hon röra sig fritt och dessutom fånga upp trender och inspiration från väst, vilket hennes publik också förväntar sig av henne.

Björns arbete med WeiWei i västvärlden har två inriktningar. Det handlar dels om att fortsätta bygga hennes karriär och skapa intresse för hennes musik i väst samt också om att bearbeta näringslivet när det gäller möjligheter för västerländska företag att förknippas med WeiWei. Enligt Björn är den position som WeiWei har i Kina väldigt värdefull och något som intresserar internationella företag med intresse av att bygga Guan Xi och marknadsföra sig i landet.

"WeiWei har tidigare nekat alla de erbjudanden hon fått från kinesiska företag. Hon har inte känt att hon velat använda sitt personliga varumärke till den typen av samarbeten och marknaden har heller inte varit mogen. Det har inte handlat om den kommersiella aspekten utan snarare bristen på pålitliga samarbetsföretag. I Kina ses det inte som fult eller konstigt att artister gör reklam för olika produkter eller företag. Det är ett naturligt sätt att få inkomster på eftersom intäkterna från skivförsäljning i princip är obefintliga. WeiWei är därför öppen för samarbeten med företag eller välgörenhetsorganisationer från väst så länge budskapet och innehållet är bra och etiskt försvarbart."

I Sverige jobbar ca 4-5 personer bakom WeiWei och i Kina är det över tio personer under ledning av den kinesiska managern Carl Chen. Hennes nya webbsajt är skapad av den svenska webbbyrån Norkay stationerad i Falun. Det uppstod en del intressanta översättningsproblem när byrån skulle skapa två sajter, en på engelska och en på mandarin. Björn berättar att det varit en spännande och samtidigt arbetsam tid att vara manager för WeiWei. D
e första åren har varit tröga med flera bakslag men nu verkar det som att det börjar lossna.

"Om det är så här kul att misslyckas så kör jag gärna flera år till. Det här är min livsstory. Jag har stått på en landsväg mitt i natten på den kinesiska landsbygen och nypit mig själv i armen för att påminna mig om att det jag varit med om faktiskt hänt på riktigt. De flesta blir fascinerade av min berättelse och det känns kul att få dela med mig av mina upplevelser", avslutar Björn Bertoft.

Läs mer om WeiWei och Björn Bertofts Managementbolag.

Relaterade inlägg:

  • Inga relaterade inlägg

Föregående

Om Danielssons sanning ska fram beror på vad sanningen är

Nästa

Produktplacering allt vanligare marknadsföringsform

1 Kommentar

  1. N|.

    Avdelningen Värdelöst Vetande: Sanna Kallurs pojkvän jobbar på Norkay.

Kommentarsfunktionen är avstängd.

Driven av WordPress & Tema av Anders Norén

%d bloggare gillar detta: