Bisonblog

Samhälle, internet, media

I-pod PRO 2005 XP – en studie i förpackningsdesign

Alla som köpt en produkt från Apple lägger märke till förpackningsdesignen. I den här filmen har producenterna försökt tänka sig in i hur en iPod-förpackning sett ut om det var Microsoft som designat den. Naturligtvis kan man inte bara tillskriva en produkts framgång utifrån förpackningen men när det gäller iPod så har Apple ett extremt särpräglat formspråk som går igen från designen av själva produkten till marknadsföringsmaterial, förpackning, tillbehör osv. Det bidrar i allra högsta grad till framgångssagan. Nedan är några exempel hämtade från filmen, som du definitivt ska ta dig en stund att se.

"Microsoft"-style:

Ipodredesign_2

Originalet:

Ipod_box2_1

[Länktips: Åkestam Holst]

Relaterade inlägg:

  • Inga relaterade inlägg

Föregående

OutRun 2 befäster 17 år gamla könsroller

Nästa

The Houston Chronicle har den bästa tidningsbloggen i USA

8 Kommentarer

  1. Microsoft iPod

    Alla vet att Apple gör stilrena förpackningar och låter dessa vara en del av upplevelsen med att köpa deras varor, exempelvis en iPod.
    Som en ren hypotes görs en jämförelse i detta videoklipp med hur lådan skulle kunna se ut om Microsoft hade …

  2. Filmen är kanon! Inte konstigt att den spritt sig snabbt i bloggosfären.. 🙂
    T – http://www.trendency.net

  3. Jag antar att det i princip kan sägas vara en Viral-film för varumärket Apple.

  4. Instämmer, och en effektiv sådan. Både en puff för Apple och ett slag mot MS.
    T – http://www.trendency.net

  5. Hahaha… vilken fantastisk film -dör- 😀

  6. Så sant!
    Fy, vad jag garvade!
    *mac-själ*

  7. Leijon

    Filmen var faktiskt gjord av Microsoft som ett internt ”memo” för att visa deras svagheter i förpackningsdesign..
    Men den var troligtvis inte menad för allmänheten.. Hah..

Kommentarsfunktionen är avstängd.

Driven av WordPress & Tema av Anders Norén

%d bloggare gillar detta: