Hur mäter man bloggar?

Hur kan du mäta bilden av ditt företag i blogosfären? I tidigare inlägg om Observers bloggbevakning är slutsatsen att det är summan av alla bloggar och inte enskilda ”power blogs” som borde vara intressantast att analysera. I ett inlägg hos KDPaine’s PR Measurement Blog har Katie Paine samlat en del matnyttiga länkar kring blogganalysering. Bland annat beskrivs ett ”Net promoters index”:
”One post from Mark Rogers of Market Sentinel has developed

Hur kan du mäta bilden av ditt företag i blogosfären? I tidigare inlägg om Observers bloggbevakning är slutsatsen att det är summan av alla bloggar och inte enskilda "power blogs" som borde vara intressantast att analysera. I ett inlägg hos KDPaine’s PR Measurement Blog har Katie Paine samlat en del matnyttiga länkar kring blogganalysering. Bland annat beskrivs ett "Net promoters index":

"One post from Mark Rogers of Market Sentinel has developed a "net promoters index" that takes the number of bloggers that would recommend your brand, subtracts the number that would NOT recommend your brand, and comes up with an index number."

Katie Paine berättar även om en undersökning där man frågat 50 "PR professionals" om deras approach till bloggar. 80% säger att de kan ha användning av bloggar i sina affärsverksamhet och 60% tror att negativa utlåtanden hos bloggar skulle kunna skada verksamheten.