Hans Kullin berättar om Media Orchards test av de åtta största PR-byråernas webbsidor. Testet utfördes med verktyget SiteScore. Det verkar som att SiteScore gillar bloggar (och vem gör inte det nowadays?). Media Culpa fick 8.0 poäng (av 10) vilket placerar bloggen på andra plats om man jämför med PR-byrålistan.

Jag gjorde en genomgång av några svenska PR- och kommunikationsbyråer och fick följande resultat baserat på SiteScore:

JKL7.1
Kreab6.9
United Minds6.9
Prime PR6.8
Andréasson PR6.7
Gullers Grupp6.3
GCI Rinfo6.2
Mahir6.1
Frank Kommunikation6.1
JMW5.9
Springtime5.8
Move PR5.3
Westander5.1
Edelman UFO4.2

Naturligtvis kunde inte heller jag hålla mig från att testa bisonblog i SiteScore. Resultet blev glädjande 8.3. Lägsta delbetyget (7) fick jag för tillgänglighet och anpassningen till besökare med funktionshinder. Klicka nedan för ett sammandrag av SiteScore’s omdöme:

  • Marketing – How well marketed, and popular the website is. Betyg: 9.2
  • Design – How well designed and built the website is. Betyg: 9.8
  • Accessibility – How accessible the website is, particularly to those with disabilities. Betyg: 7.0
  • Experience – How satisfying the website is likely to be. Betyg: 9.5

Andra bedömningsfaktorer:

A Google search for "bisonblog" finds this website as #1
This website is well linked to (350 websites link here)
This website is very quick to respond
This website is exceptionally popular (approx #900 in the world)
Design makes proper use of modern technology (no table-based layout)

Det känns förstås otänkbart att bisonblog skulle vara en av de 900 populäraste sajterna i världen. Denna beskrivning gör mig tveksam till hur korrekta övriga mätmetoder är. Men det är alltid kul med bra betyg (även om det till stor del är SixAparts förtjänst i utformningen av bloggverktyget TypePad som bisonblog använder). Testa din egen sajt.

Referenssajter (betyget bredvid länkadressen):

www.dn.se 7.9
www.sll.se 7.9
www.google.com 7.7
www.resume.se 7.6
www.riksdagen.se 7.6

Relaterade inlägg:

  • Inga relaterade inlägg