Bisonblog

Samhälle, internet, media

Bloggböckerna anfaller

Går det att skriva böcker om att blogga? Jag fortsätter mitt metabloggande genom att uppmärksamma de två böcker som skrivits i ämnet på svenska av svenska författare. På amazon.com får man 155 träffar om man söker på boktitlar innehållande ordet "blogs". Utbudet är inte riktigt lika storslaget när det gäller svenska bloggböcker. Bloggtider (Sellin och Partner Bok och idé AB) fick hyfsat mycket uppmärksamhet när den kom ut tidigare i höst och författarna är mycket insatta i ämnet. Boken behandlar bloggbegreppet utifrån ett kommunikations- och samhällsperspektiv samt dess konsekvenser på etablerade medier och demokratiprocessen. Ett nyare bidrag med en lite mer praktisk inriktning är Bloggar som marknadsföring som släppts på Liber förlag och som i titeln avslöjar sin inriktning. Boken är inriktad på hur företag kan använda bloggar i sin marknadsföring på ett framgångsrikt sätt.

9170553262_2 "Med boken Bloggtider vill Institutet för Mediestudier ge underlag för en fortsatt diskussion om bloggandets betydelse i framför allt nyhetsförmedlingen och opinionsbildningen. Bokens tre författare har alla bred kunskap i ämnet. Lars Våge, bibliotekarie på Mitthögskolan i Sundsvall, skriver om hur fenomenet uppstod och om hur det utvecklats under sin korta historia. Erik Stattin, bibliotekarie på Karolinska institutet i Solna, beskriver hur oberoende aktörer genom sina bloggar utmanar traditionella medier. Gunnar Nygren, journalistforskare och lärare på JMK vid Stockholms universitet, påminner om att traditionella medier under förra seklet visade sig kunna samexistera med uppstickarna." Läs mer om boken>>

Bloggarfrankel “Bloggar som marknadsföring” är en snabbguide för dig som vill förstå vad bloggar är, hur du kan använda bloggar i marknadsföringen samt inte minst hur du går till väga. Anders Frankel ger exempel och tipsar om allt från upplägg och marknadsföring av själva bloggen till hur du på mindre än en timme kan starta en enkel blogg."Läs mer om boken>>

Relaterade inlägg:

  • Inga relaterade inlägg

Föregående

N24 fattar RSS-galoppen och klassar bisonblog som ”En bra näringslivssajt”

Nästa

Bisonkrönika för bloggåret 2005

4 Kommentarer

  1. Bloggar som marknadsföring är en rätt usel bok. Jag har recenserat den på min egen blogg. http://www.uppkopplat.se/?p=115

  2. Jag hittade din recension via Torstensson efter att jag postat mitt inlägg. Bra med en recension eftersom jag själv inte läst boken utan bara såg att den kommit ut. Verkar som att jag inte behöver beställa den heller med andra ord.

  3. Jag tycker att det är bra att någon skriver en bok om bloggandet ur historiskt perspektiv. Böcker är som med bloggandet, ett skrivande som allting annat.
    Mer bloggar åt folket!
    Mvh,
    /F

  4. Läs mitt lilla häfte ”Gör en egen blogg”. Recensionen från Btj-häftet finns i länken jag gett och för några dagar sedan fanns en recension i senaste numret av Internetworld.
    http://gorandig.blogspot.com/2006/02/ls-mitt-hfte-gr-en-egen-blogg_02.html

Kommentarsfunktionen är avstängd.

Driven av WordPress & Tema av Anders Norén

%d bloggare gillar detta: