Skräddarsytt är framtiden

All utveckling pekar åt att vi i framtiden kommer kräva allt mer individualiserad, målgruppsanpassad och omsorgsfullt distribuerat nyhetsstoff och konsumentinformation (läs reklam); precis som i visionen om Googlezon. Mattias Durnik skriver efter första dagen på SIME (Scandinavian Interactive Media Event):
”Jag tror inte att jag på en dag hört så många talare nämna – direkt eller indirekt – att makten på Internet har och håller på att flyttas från företaget till konsumenten. Permission Marketing och Word of Mouth kom upp med jämna mellanrum.”
Viggo Cavling tycker inte att morgontidningarna utnyttjar sin ställning som trovärdigt medium tillräckligt och pekar också på win-win-situationen som den skräddarsydda kommunikationen i bästa fall kan uppnå:
”De stora drakarna skulle kunna sälja försäkringar, resor, och ja, till och med vissa banktjänster till sina läsare på ett sätt som Expressen och Aftonbladet aldrig skulle kunna. Prenumerationsavgiften skulle kunna motiveras med ett pärlband av rabatter och förmåner. Dessa borde presenteras i tidningen, på nätet och i mobilen. Jag är övertygad om att dagens konsumenter vill ha alltmer riktad information. Planerar man att köpa en bil, båt eller resa till Brasilien vill man ha som många erbjudanden som möjligt om detta. Marknadschefens våta dröm delas av konsumenten. Alla vinner på skräddarsydda erbjudande.”

ThreadAll utveckling pekar åt att vi i framtiden kommer kräva allt mer individualiserad, målgruppsanpassad och omsorgsfullt distribuerat nyhetsstoff och konsumentinformation (läs reklam); precis som i visionen om Googlezon. Mattias Durnik skriver efter första dagen på SIME (Scandinavian Interactive Media Event):

"Jag tror inte att jag på en dag hört så många talare nämna – direkt eller indirekt – att makten på Internet har och håller på att flyttas från företaget till konsumenten. Permission Marketing och Word of Mouth kom upp med jämna mellanrum."

Viggo Cavling tycker inte att morgontidningarna utnyttjar sin ställning som trovärdigt medium tillräckligt och pekar också på win-win-situationen som den skräddarsydda kommunikationen i bästa fall kan uppnå:

"De stora drakarna skulle kunna sälja försäkringar, resor, och ja, till och med vissa banktjänster till sina läsare på ett sätt som Expressen och Aftonbladet aldrig skulle kunna. Prenumerationsavgiften skulle kunna motiveras med ett pärlband av rabatter och förmåner. Dessa borde presenteras i tidningen, på nätet och i mobilen. Jag är övertygad om att dagens konsumenter vill ha alltmer riktad information. Planerar man att köpa en bil, båt eller resa till Brasilien vill man ha som många erbjudanden som möjligt om detta. Marknadschefens våta dröm delas av konsumenten. Alla vinner på skräddarsydda erbjudande."

2 kommentarer

Även om vi litar mer på morgontidningarna än kvällstidningarna. Hur mycket litar vi på dem, egentligen? Och hur påverkas trovärdiheten i deras journalistik av om de blir säljkanaler av resor och försäkringar?

Good point. Men jag vet inte om den högre trovärdigheten hos morgontidningarna bara har att göra med bristen på säljrelaterad kommunikation. Redan idag har ju t.ex. DN ett annonssamarbete med Expressen, Göteborgs Posten, Sydsvenska Dagbladet och TV4 i bolaget Koll. Jag tror (och hoppas) att det lika mycket handlar om content. Dvs kvällstidningsvinkling kontra mer seriösa skildringar av omvärlden. Det handlar också om genomförandet av de kommersiella samarbetena; öppenhet mot konsumenterna om avsändare och ev partners. Men jag håller definitivt med dig om att det kan uppstå en del gränsdragningsproblematik.