Bisonblog

Samhälle, internet, media

Framtiden för BloggSverige och Corporate blogs i marknadsföringsmixen

Vilka fördelar och fallgropar finns det vid företagsbloggande och hur ser nuläget och framtiden ut i BloggSverige? Det försökte man delvis svara på vid ett frukostseminarium om bloggar på kommunikationsbyrån JKL imorse. Billy McCormac och Tove Lifvendahl är ansvariga för JKL blog och höll i seminariet. Erik Stattin (MyMarkup) inledde med att beskriva den svenska bloggsfären och den kommande utvecklingen. Vi går enligt Erik mot en balkanisering av bloggsfären där flera separata sfärer håller på att växa fram oberoende av varandra. Som vanligt är USA lite före och där kan man tydligt se denna utveckling. Även så kallade Power laws börja gälla, dvs att ett begränsat antal bloggar läses av väldigt många människor och blir "noder" i bloggsfären som många andra bloggar länkar till.

Edit: Läs gärna resten av mitt inlägg nedan men kolla också in JKLs sammanfattning av seminariet som jag upptäckte efter att jag postat det här inlägget.

Nicklas Lundblad, VD för e-handelskammaren och bloggare på kommenterat.net fortsatte med att presentera lite intressant statistik från USA när det gäller bloggars förmåga att påverka varumärken, försäljningssiffror och skapa konsumentdialog. Han nämnde fenomenet med RFID-taggar som gör det möjligt att tagga verkligheten.
– Föreställ dig att du går in i en butik och går fram till en produkt. Du kan då med hjälp av den unika RFID-koden direkt läsa vad andra användare säger om produkten i t.ex. din mobil eller handdator. Du får kanske 80 användares recensioner i form av blogposter som underlag för ditt köpbeslut, i realtid. Erik Stattin har samlat lite tänkvärt om RFID och dess inte alltid positiva användningsområden.
Vidare diskuterades det faktum att man i USA börjat anställa bloggare. En trend som spås dyka upp även i Sverige. Läs t.ex. mitt gamla inlägg Proffsbloggare – ditt nya yrke från i våras.

Alexander Mason från Observer berättade om deras bloggbevakning och hur situationen såg ut för bara några år sedan.
– Förr ville våra kunder veta allt som skrivits om dem. Nu vill de snarare ha hjälp att filtrera allt som skrivits om dem i det stora informationsbruset för att få fram det som verkligen har betydelse för varumärket och verksamheten.
Alexander berättade även om en undersökning som visade att de vanligaste diskussionsämnena i bloggvärlden inte överensstämmer med ämnena som avhandlas i de traditionella medierna. Politik kommer högst i båda läger men övriga topp-fem-ämnen skiljer sig åt helt.

Billy McCormac och Tove Lifvendahl avslutade med att berätta om bloggens möjligheter som varumärkesbyggare och dialoginstrument åt företag och organisationer. Något jag själv även skrivit om i mitt gästinlägg på JKL blog. Billy visade hur förödande det kan vara för stora företag att negligera små gräsrotsbloggar som presenterar kritik mot företaget när snöbollseffekten sedan sätter igång och vanliga journalister snappar upp nyheten. En ensam bloggares negativa bikt om ett företags produkt kan med hjälp av tusentals andra bloggar till slut hamna på nyhetsdeskar världen över. HELL DELL och Kryptonite nämndes som exempel.
Tove menar att bloggvärlden genomgår en förädlingsvåg. Nyhetens behag börjar lägga sig och många som hakade på trenden avvecklar sina bloggar. Det som återstår blir kontinuerligt uppdaterade och/eller etablerade bloggar. En mognad i sfären helt enkelt.

Relaterade inlägg:

  • Inga relaterade inlägg

Föregående

Bisonblog fyller ett år

Nästa

Skräddarsytt är framtiden

2 Comments

  1. OK, alldeles för insatt publik för mitt prat, helt uppenbart! 😉 Du skulle ha sagt hej, kände inte igen dig.

  2. Jag tror nog snarare att jag utgjorde en minoritet i sammanhanget. Eller rättare sagt: Publiken var inte homogen. 🙂
    Jag lärde mig saker jag inte visste i alla fall. ”Nanopubliceringsnätverk” som du pratade om t.ex.

Kommentarsfunktionen är avstängd.

Driven av WordPress & Tema av Anders Norén