BlawgSå kallade blawgs (law blogs) är vanligt förekommande i bland annat USA. De flesta drivs av juridikstudenter, enskilda jurister eller myndigheter och behandlar många olika ämnen inom det juridiska området. Vad som är mer ovanligt är att advokatbyråer driver egna bloggar och framförallt inte de med affärsjuridisk inriktning. Advokatbyrån Linklaters har startat en blogg med målgruppen juridikstudenter intresserade av att arbeta på en affärsjuridisk byrå. Enligt en artikel i tidningen Legally yours är tanken med bloggen att man ska få glimtar av livet som jurist på en större byrå och på så sätt få konkreta exempel på vad som ingår i arbetsuppgifterna för en affärsjurist. Hans Kullin (Media Culpa) är kommunikationschef på Linklaters och förhoppningsvis kan han engagera tillräckligt många early adopters från byrån så att bloggen hålls levande – något som kan vara klurigt när det gäller Corporate blogs. En blawg är förstås ett utmärkt sätt att stärka firmans varumärke och dessutom öppna upp en kanal till framtida medarbetare, något jag skrivit lite mer om i mitt inlägg (Corporate) blogs is the new black på kommunikationsbyrån JKL´s blog tidigare i år.

Vill du läsa flera blawgs på svenska kan du besöka Centrum för rättvisas blogg eller Johanna Björkmans DNA Law som mig veterligen var de enda svenska juridikbloggarna fram till nu. På blawg.org hittar du en ordentlig samling utländska bloggar med anknytning till juridik. Blawg Republic erbjuder sammanställningar av inlägg från blawgsfären. Några ytterligare startpunkter kan vara Intellectual Property updates, Tax and business law commentary och Legaline.com

Relaterade inlägg:

  • Inga relaterade inlägg