Bisonblog

Samhälle, internet, media

Hur blir man kreativ?

När jag nu skriver mitt 101:a inlägg på bisonblog och ser tillbaka på vad jag skrivit om sedan starten i oktober förra året funderar jag kring begreppet kreativitet (som ju även Bill Bernbach var inne på att förklara). Hur skapar man förutsättningar för kreativitet och skaparflöde?
Hugh Macleod på Gapingvoid presenterade en intressant och ganska omfattande lista med tips i ett inlägg förra sommaren. Listan räknar upp faktorer för att lyckas med en idé, en text, eller ett uppdrag ur ett kreativitetsperspektiv. Jag har översatt huvudrubrikerna men rekommenderar verkligen ett besök på sidan för att läsa de smarta och träffsäkra råden kring varje punkt. Here it goes:

Så du vill bli kreativ, här är några tips:
1. Strunta i alla andra.
2. Idén behöver inte vara fantastisk. Den behöver bara förändra världen.
3. Ge det tid.
4. Om din idé bygger på att du plötsligt ska bli "upptäckt" av någon höjdare så kommer du antagligen att misslyckas.
5. Du är ansvarig för din egen väg till kunskap.
6. Alla föds med kreativitet; alla får en ask med kritor på dagis.
7. Behåll ditt vanliga jobb.
8. Företag som hämmar kreativitet kan inte längre konkurrera med företag som hyllar den.
9. Alla har sitt eget Mount Everest i livet som de är ämnade att bestiga.
10. Ju mer talang någon har, desto mindre ”tillbehör” behövs.
11. Försök inte sticka ut från mängden. Undvik mängden överhuvudtaget.
12. Om du accepterar att det gör ont kan det inte skada dig.
13. Jämför aldrig din insida med någon annans utsida.
14. Att dö ung är överskattat.
15. Det viktigaste en kreativ person kan lära sig är var gränsen går som separerar vad du kan tänka dig att göra, och vad du inte gör.
16. Världen förändras.
17. Meriter kan köpas. Det kan inte passion.
18. Undvik fikarast-snackarna.
19. Sjung med din egen röst.
20. Valet av medium är irrelevant.
21. Att sälja ut sig är svårare än det ser ut.
22. Ingen bryr sig. Gör det för din egen skull.
23. Att oroa sig för ”kommersiellt kontra konstnärligt” är bortkastad tid.
24. Sluta oroa dig för att inte hitta inspiration. Den kommer tids nog.
25. Du måste hitta din egen pensel.
26. Skriv från hjärtat.
27. Det bästa sättet att få bekräftelse är att inte behöva det.
28. Makt får man inte. Makt tar man.
29. Vilket val du än gör, blir du ändå straffad i slutändan.
30. Det svåraste med att vara kreativ är att vänja sig vid det.

Läs hela listan med smarta kommentarer.
[Tips via Anna]

Relaterade inlägg:

  • Inga relaterade inlägg

Föregående

Bokstafetten

Nästa

Centralisera inte kommunikationsinsatserna för mycket

8 Comments

  1. Många goda råd att ta till sig där. Kan vara bra att gå tillbaka till då skrivkrampen och prestationsångesten är extra svår. Tack för den!

  2. 29. Vilket val du än gör, blir du ändå straffad i slutändan.
    30. Det svåraste med att vara kreativ är att vänja sig vid det.
    Ganska pessimistiskt slut på listan får jag säga.
    Det får mig att tänka på de där som är medlemmar i MENSA (den där föreningen för alla intelligenta som man måste testa in sig i ), som man intervjuade i någon tidning för en tid sedan (minns inte vilken) som alla menade att de ibland kände sig ganska ensamma och undrade vad det var för fel på dem :-)!

  3. Jag tror 29:an handlar mycket om att vilka val du än gör så får det konsekvenser; bra och dåliga. Sen är det lite tillspetsat förstås. 🙂
    Nummer 30 handlar enligt mig om svårigheten att hitta tillbaka till det kreativa flödet (som ju hela listan handlar om). Det går inte att vänja sig eftersom tillståndet ”kreativitet” existerar i något slags undantag. Däremot kan man ju lära sig knepen att snabbare hamna i rätt sinnesstämning, sammanhang osv. för att nå sin kreativa sida.

  4. 29:an, kanske handlar mer om ett råd om en bra inställning att ha. Att lyckas med något nyskapande eller kreativt betyder inte att det faller i god jord. Tvärtom, kan det skapa avundsjuka, och hur ofta är det uppskattat med individer som gör som dom vill?
    Ibland känns det som motsatsen till kreativitet är just destruktivitet. Det kreativa skapat raseras av destruktiva, som vet att riva men inte bygga nytt lika bra.
    Jag kan känna igen mensa-medlemmar, inte för att de gör något speciellt smart eller kreativt, utan för att de tack vare sitt mensaskap också får en sån tro på sin egen smarthet att de bara plöjer på, utan att bry sig om att andra kan vara nog så smarta (om än inte lika snabba) och kanske har klokheten, engagemanget och erfarenheter som också behövs i ett visst sammanhang.

  5. Det är lustigt . När jag läste listan såg jag framför mig Bert Karlsson (möjligen med undantag av punkterna 7, 21 och 26).
    När det gäller Mensa, det är väl inte konstigare än att ha en kör där det krävs uppsjungning för att bli medlem? Jag hade en bekant i gymnasiet som hade absolut gehör. Hon sa också att omgivningen aldrig riktigt kunde förstå henne. Till exempel när hon blev illamående av att vara på en fest där alla sjöng med i snapsvisorna.

  6. N|.

    Hugh McLeod är en pessimist av stora mått, Kerstin. Cyniker i marknadsföringens tjänst – som många av oss andra 🙂

  7. Kreativitet enligt Hugh (och Fredrik)

    Fredrik har samlat ihop de tips som Hugh McLeod plockat ihop för hur man lyckas med en idé:1. Strunta i alla andra.2. Idén behöver inte vara fantastisk. Den behöver bara förändra världen.3. Ge det tid.4. Om din idé bygger på att du plötsligt ska bli ”…

  8. hb

    nice ;P;P

Kommentarsfunktionen är avstängd.

Driven av WordPress & Tema av Anders Norén