Centralisera inte kommunikationsinsatserna för mycket

”Ingen skulle drömma om att centralisera säljfunktionen. Naturligtvis är det svårt att visa i kronor och ören vad den ena eller andra typen av organisation ger tillbaka. Detta är ju kommunikationsinsatsernas eviga dilemma. Det är ofta lätt att klippa bort kostnader för kommunikation när de bristande insatserna kommer att drabba företaget först om några år. ”

Björn Mogensen på Next Communications skriver i det senaste Next Info om det farliga i en alltför centraliserad kommunikationsfunktion på ett företag. Det är lätt att förlora fördelarna som en lokal representation innebär. Det finns en styrka i att personal som befinner sig nära målgrupperna ges resurser att också sköta delar av till exempel marknadsföringsarbetet.

"Ingen skulle drömma om att centralisera säljfunktionen. Naturligtvis är det svårt att visa i kronor och ören vad den ena eller andra typen av organisation ger tillbaka. Detta är ju kommunikationsinsatsernas eviga dilemma. Det är ofta lätt att klippa bort kostnader för kommunikation när de bristande insatserna kommer att drabba företaget först om några år. Ingen skulle dock drömma om att centralisera säljinsatserna till något huvudkontor i ett annat land och sedan hoppas på att saker och ting ordnar sig ändå." (Läs hela artikeln och några råd till dig som känner igen dig i situationen.)

1 kommentar

Hej!
Jag ville bara påpeka att länken i ditt blogginlägg inte fungerar, det står ”The page cannot be found” osv, så att du vet det.
Bra blogg du har, förresten.
Mvh Siri, 12 år