Tidningen Legally yours berättar hur den brittiska advokatbyrån Bircham Dyson Bell nyligen fått ett uppdrag som PR-konsulter. Företaget Merseytravel utlyste en pitch och BDB lyckades kamma hem uppdraget i konkurrens med etablerade PR-byråer. På klientsidan har man börjat inse att rättsliga processer också kan vara PR-mässigt viktiga. När uppstickare som spelföretaget Unibet stämmer svenska staten ger det samtidigt stor uppmärksamhet i media.

Rättsliga processer har blivit ett allt vanligare PR-verktyg för företag och andra intressegrupper. Allt tyder på att utvecklingen kommer att fortsätta.
– Att använda processer som kommunikation blir vanligare. Många vänder sig till EG-domstolen som ett sätt att få publicitet, säger lobbyisten Martin Borgs. (läs hela artikeln).

Att kunna hantera PR-frågorna kring ett rättsligt ärende är betydelsefullt. Se bara på turerna kring Skandiaaffären eller Knutbymålet. Ofta anlitar klienten PR-konsulter i samband med ett känsligt ärende. Det handlar ofta om att begränsa skadorna av ett nederlag eller utnyttja situationen till att stärka det egna varumärket. De juridiska ombudens roll tangerar PR-konsultens i det att båda får som uppgift att framställa klienten på det mest fördelaktiga sättet som möjligt.

Relaterade inlägg:

  • Inga relaterade inlägg