Starka varumärken bygger sina egna världar. Det säger Pamela Parker i artikeln "A Brand´s Virtual Universe – What´s the buzz?" . Företag som till exempel Apple skapar virtuella världar kring sina produkter. Det kan handla om communities, onlinetjänster, nischade sajter, avancerade tillbehör och "gadgets" som alla hjälper till att skapa mervärde till varumärket och samtidigt skapar en känsla av samhörighet med andra konsumenter.

När jag åker tunnelbana med min iPod är jag inte bara en man som lyssnar på musik på väg till jobbet. Jag är också en del av iPod-världen. En värld befolkad av designmedvetna, trendkänsliga och teknikintresserade människor. I alla fall om jag ska tro Apple. Vid tunnelbaneuppgången ser jag stortavlan med den svarta siluetten mot en färgad bakgrund. En affisch som marknadsför iPod men som också bekräftar mitt val av mp3-spelare. Jag är en i gänget.

Relaterade inlägg:

  • Inga relaterade inlägg