Enligt Handelns Utredningsinstitut (HU) är årets julklapp en platt TV i prisklassen 20.000 kronor. Kriterierna för att unämna en produkt till årets julklapp består av tre delar:

  1. Produkten skall vara en nyhet eller nyväckt intresse för året.
  2. Produkten skall svara för ett högt försäljningsvärde eller säljas i ett stort antal enheter.
  3. Produkten skall representera den tid vi lever i.

"Motiveringen baseras på HUI:s intryck gällande allmänna trender både i samhället, i handeln och i enskilda branscher. En annan viktig parameter är den branschvisa försäljningsstatistik, DHI, som HUI tar fram varje månad,
där framgångsrika branscher identifieras."

HUI:s hemsida kan jag läsa att förra årets julklapp blev en mössa, året innan en kokbok och året innan dess ett verktyg. Inte speciellt "nya" eller säregna i nutidsrepresentation. Jag undrar om kriterierna är en efterhandskonstruktion eller om tidigare års julklappar verkligen valts utifrån samma utgångspunkt?

Jag har varit inne i kanske 5-6 radio/TV-affärer den senaste veckan. Vid TV-hörnan är det oftast ganska tomt. Den stora merparten butiksbesökare flockas framför Mp3-spelare-montern. Årets julklapp är en Mp3-spelare förstås! Det känns inte trovärdigt att ett stort antal hushåll skulle välja att spendera 20.000 kronor eller mer på en platt TV jämfört med 500-5.000 på en mp3-spelare.

Relaterade inlägg:

  • Inga relaterade inlägg